Vi gjør oppmerksom på at denne saken er fra juni 2015, men vi deler den på nytt til glede for våre nye lesere.

Den økonomiske nettsiden Fixr har spesialisert seg på informasjon om prisen på hva alt mellom himmel og jord koster i de 192 forskjellige land. Denne listen er en oversikt over hva vi søker mest på.

«Hvor mye koster [  vare/tjeneste X ] i [  land X ]?»

Selv om resultatene kanskje ikke er 100% korrekte ( googles søk baserer seg både på selve søket, søkerens søkehistorie, tidspunktet for søket og stedet), så er de gode nok til å gi en pekepinn om søkevanene rundt om i verden.

Kartene oppdelt i verdensdelene kan du se i sin helhet på DENNE nettsiden.

Her er en kort oppsummering over de mest oppsiktsvekkende ( og morsomme) søkeresultatene.

AFRIKA

Av de 54 landene ( egentlig 56, men to er ikke godkjente som selvstendige stater av FN ennå) på det afrikanske kontinentet så er søkeordene «mat» og «ku» de mest brukte. I nabolandene Somalia, Kenya, Etiopia, Djibouti og Sør-Sudan er «ku» uten sammenligning det mest populære søket. Innholdet i søket etter «ku» dreier seg i de aller fleste tilfeller om prisen på nevnte husdyr.

Øvrige søk som det er verdt å nevne fra det afrikanske kontinetet i sin helhet er søk etter «slaver» i Mauritania, søk etter «bryllup» i Zambia» og Nigeria, samt søk etter «laptop» i Ghana.

ASIA

Asia som kontinent byr på et langt mer variert utvalg av søk enn Afrika. Her finner du blant annet søk etter «prostituerte» i Kambodsja, søk etter «nyrer» i Iran og «pensjon» på Filipinene. Men mest overraskende var kanskje det mest populære søkeordet i Japan som var «vannmelon». For ikke å snakke om favorittsøket til republikken Georgia som var «tepper».

EUROPA

Vår egen verdensdel er et lappeteppe av søk etter mat og drikke. Søk på ord som «øl», «halvliter» og «måltid» er en gjenganger i land som Finland, Spania, Danmark og Østerrike. Men også her finner vi noen pussige søk.

Norge og Sverige utmerker seg med mange søk etter «studieplasser» og «studier». I Russland så søker en drøss med mennesker etter «det å fly en Mig» ( russisk jagerfly, journ. komm.). Tyskerne, derimot, nøyer seg med å søke etter «BMW», mens italienere søker etter «Ferrari». Bare Irland søker etter «begravelser».

SØR-AMERIKA

Dette kontinentet er et kapittel for seg selv. her finner du et enormt søk etter «prostituerte» i Brasil og i Colombia.

I Panama søker innbyggerne mest etter begrepet «paraseiling», mens folk fra Ecuador ( paradoksalt nok) søker etter «Panama hatt».

NORD-AMERIKA

Enkelt og greit. Innbygger i USA ( med unntak av California) søker mest etter begrepet «patent», mens Canada i sin helhet er mest tent på «pass».  Så hva er det innbyggerne i California da søker etter? Jo, de leter etter «Tummy Tuck» som er det amerikanerne kaller  bukplastikk (en kosmetisk plastisk operasjon med den hensikt å stramme opp magen og fjerne overflødig hud og/eller fett).

AUSTRALIA

Da er det bare landet «down under» som gjenstår. Også her finner vi svært få søk helt i toppen av Google-statistikken. Australiere søker etter  «IVF», et begrep som står for In Vitro fertilisation, eller assistert befruktning, om du vil. New Zealand derimot har ingen planer om folkeøkning, for der søkes det mest etter «vasektomi» (et kirurgisk inngrep hvor et stykke av sædlederen hos et mannlig pattedyr kuttes for å oppnå sterilisering).