Kortet dras sjeldnere nå enn i fjor. Det viser tall fra DNB om nordmenns kortbruk i oktober måned, presentert i E24.
For alle kategoriene som bankene følger med på, har kortbruken gått ned to prosent målt mot oktober i fjor. Det brukes altså mindre penger fra bankkortene våre, men en kategori skiller seg ut:
Personlig tjenesteyting, som innebærer alt fra frisør, spa, negledesign til helsetjenester. Her har det vært en økning på 10 prosent.
Vipps-rekord på Black Friday
Sammenligner man mot oktober 2019 har det vært en vekst på 12 prosent om man ser utelukkende på frisør og skjønnhetspleie.
I trange tider viser det seg dermed at pengene sitter løst når det kommer til eget utseende. Dette kan daglig leder Glenn-Arild Skogvoll Veiby i Raise Gruppen, konsernet bak frisørkjeden Nikita, bekrefte.
– Vi ser definitivt det samme. I oktober hadde vi en kundevekst på 9 prosent i Norge, som betyr at vi hadde flere kunder på salongene enn samme tid i fjor, forteller Skogvoll Veiby til E24.
Tallene ser langt verre ut for reiselivsbransjen. Nordmenn har brukt 18 prosent mindre på reiseliv i oktober i år mot samme måned i fjor.