Kortet dras sjeldnere nå enn i fjor. Det viser tall fra DNB om nordmenns kortbruk i oktober måned, presentert i E24.

For alle kategoriene som bankene følger med på, har kortbruken gått ned to prosent målt mot oktober i fjor. Det brukes altså mindre penger fra bankkortene våre, men en kategori skiller seg ut:

Personlig tjenesteyting, som innebærer alt fra frisør, spa, negledesign til helsetjenester. Her har det vært en økning på 10 prosent.

Sammenligner man mot oktober 2019 har det vært en vekst på 12 prosent om man ser utelukkende på frisør og skjønnhetspleie.

I trange tider viser det seg dermed at pengene sitter løst når det kommer til eget utseende. Dette kan daglig leder Glenn-Arild Skogvoll Veiby i Raise Gruppen, konsernet bak frisørkjeden Nikita, bekrefte.

– Vi ser definitivt det samme. I oktober hadde vi en kundevekst på 9 prosent i Norge, som betyr at vi hadde flere kunder på salongene enn samme tid i fjor, forteller Skogvoll Veiby til E24.

Tallene ser langt verre ut for reiselivsbransjen. Nordmenn har brukt 18 prosent mindre på reiseliv i oktober i år mot samme måned i fjor.