- Den siste episoden bekreftet at «The Idol» ikke bare var årets verste TV-serie, men også en mulig kalkun for alle tider, skrev The Telegraphs anmelder, som undret over hvordan pute-TV av dette kaliberet «i det hele tatt kom seg ned fra tegnebrettet, for ikke å snakke om til skjermene våre».

En rekke kritikere i både USA og Storbritannia er enige, ifølge BBCs oppsummering - og slakten rammer også de to hovedrolleinnehaverne: Lily-Rose Depp som seriens popstjerne og The Weeknd, Abel Tesfaye, i rollen som en nattklubbeier.

Før «The Idol»-premieren hevdet Sam Levinson, som skapte serien sammen med Tesfaye og Reza Fahim etter å ha hatt stor suksess med «Euphoria», at dette «provokative dramaet» ville bli «sommerens største serie». Men nå samler anmelderne seg i dommen: Sommerens største feilslag, ifølge BBC.

Anerkjente The Guardian gikk så langt som til å kalle «The Idol» for «en av de verste programmene noensinne laget». Anmelder Leila Latif karakteriserer Depps rolletolkning som «slapp, kjederøykende intethet», mens The weeknd burde «stilles for retten i Haag».

Abel Tesfaye og Lily-Rose Depp smiler til fotografene i Cannes - men det var før anmelderne begynte å slakte «The Idol»-serien. Foto: AP

- Vi var forberedt på å bli sjokkert, forberedt på å bli rystet. Men ingenting kan forberede deg på å ha det så utrolig kjedelig, mente The Guardian-anmelderen som mislikte at «The Idol» også «følte et behov for å gjøre et poeng i blant av hvordan feminisme og #MeToo kom i veien for å ha det gøy».

Rolling Stone mener imidlertid at HBO har levert verre varer før, men ynket seg over hvordan «The Idol» bød på haugevis med tvilsomme karaktermotiver, fortellermessige blindveier og bemerkelsesverdig usexy sexscener».

Også Hollywood Reporter følger på, og konstaterer at «The Idol»s problemer ikke bare begrenser seg til «unødvendig nakenhet og juvenil erotikk», men også av «et syltynt plot og usammenhengende fortelling».

Selv mener BBC Cultures anmelder at det råder «forvirring over hva serien var ment å være» - om det var et erotisk drama, eller en satire over den absurde musikkindustrien. Samtidig fant hun dialogen grusom, handlingen forvirrende og mulige gode trekk tapt i kaoset.