– Russen er en flyktig gruppe, de byttes ut hvert år. I skyggen av russebussene står det mektige bakmenn som bestemmer mer enn vi tror. Jeg ønsker at færre elever skal føle seg lurt etter russetiden. Jeg ønsker at russetiden skal bli bitte litt tryggere, sier forfatter Ivar Brandvol til NTB.

Som journalist i VG har han tidligere skrevet flere saker om russefeiring, og i boken går han enda dypere inn i temaet.

– Jeg har fått mange henvendelser fra elever og foreldre, og jeg har lyst til å vise det store bildet, sier han.

I skyggen av russebussene

I «Fitte og diesel», som lanseres onsdag, går Brandvol mange av selskapene som henvender seg til russen, nærmere etter i sømmene.

– De har en finger med i spillet på det meste, sier forfatteren.

Sentralt i historiene om russebussene er elever som tror de har gjort en god deal, men ender opp i livsfarlige russebusser, forteller han.

– Det er hjerteskjærende kontrakter. Men det som har gjort mest inntrykk på meg, er historiene om jenter som blir utnyttet, sier han.

– Jeg har lyst til å vise det store bildet, sier forfatteren av boka. Foto: Lise Åserud / NTB

Ber politikerne følge med

Den siste tiden har regjeringen varslet flere tiltak for å roe ned på russefeiringen.

Blant annet vil de dempe kjøpepresset, ha bedre sikkerhet for russebusser, mer regulering av russeklær, og de vil flytte russetiden til etter eksamen.

Brandvol oppfordrer politikerne til å følge med på bedriftene som står i skyggen av russebussene.

– Jeg har navngitt mellom 50 og 60 av dem i boken. Følg med på hva de gjør i sosiale medier, og følg med på bussene de samarbeider med. Russebussene er viktige i markedsføringen. Det er gjennom dem bedriftene når de aller yngste, sier han.

– Markedsføringen starter tidlig

Forfatteren sier han er overrasket over hvor stor makt russebedriftene får over elevene.

– Markedsføringen starter idet elevene begynner på ungdomsskolen og logger seg på Instagram, Snapchat og Tiktok. Der møter de flere hundre russebussgrupper og russebedrifter som hyller hverandre. Noen av bakmennene er Norges beste i markedsføring mot barn og unge. Når elevene begynner på Vgs, har selgerne en enkel jobb når de tar kontakt.

– Det første selgerne gjør, er å kartlegge hvem som er på gruppe, og deretter forsøke å låse dem i sponsorkontrakter. Det høres fett ut for elevene, men kontraktene er konstruert for å binde elevene til samme bedrift gjennom tre år på videregående, sier han.