Emotion Blue Label Swing City scorer full pott i vår test av elektriske sykler. Ikke bare er den elegant og komfortabel, men den er også 6000 kroner rimeligere enn testens toer, Merida E-Spresso Tour 409, en test der vi har delt ut tre seksere.

Gjør som 11 000 andre, følg trd.by på Facebook

Vi har testet elsykler i forskjellige prisklasser og til forskjellige priser, der vi rett og slett forteller hvordan de fungerte for oss på en runde med både bratte nedoverbakker og motbakker. Samtlige sykler fungerte greit. Allikevel er det forskjeller.

Med i testen har vi også to elsykler til under titusen kroner. Og vet du hva? De duger til sitt bruk.

Slik gjorde vi testen:

  • Vi lånte 15 elsykler, i forskjellige prisklasser, fra forretninger og leverandører i Oslo.

  • Syklene ble prøvesyklet på samme runden i området Lambertseter/Nordstrand. Løypen besto både av bratte nedoverbakker og av krevende motbakker.

  • Vi forteller rett og slett om vår opplevelse av hver enkel sykkel, om hvordan de fungerte under prøvesyklingen.

  • Under bedømmingen styrte vi unna de mest tekniske detaljene. Til det fikk vi syklet for lite på hver sykkel. Vi har lagt størst vekt på kvalitetsinntrykk, motorkraft, brukervennlighet, bremser, design og pris.

Panelet:

  • Astrid Løken, patruljefører i Aftenpostens sykkelpatrulje. Over middels opptatt av sykkel og syklister.

  • Hulda Tronstad, informasjonssjef og pressekontakt i Syklistenes Landsforening. Har egen elsykkel. Og vanlig sykkel. Sykler mye.

  • Aslak Fyhri, forsker på avdeling for sikkerhet og miljø ved transportøkonomisk institutt. Aktiv sykkelbruker med sans for det tekniske.

  • Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver hos NAF (Norges Automobil-Forbund). Elsykkelinteressert, med teknisk innsikt.

Blue Label Swing City *Testvinner

Leverandør: EVO Konsept AS

www.evoelsykler.no

Pris kr 25.900

Verdt å vite: 8 gir, 25,2 kilo, batteri 36 V, motor (ikke oppgitt), 28 tommers hjul. En klassisk utseende bysykkel fra tyske Riese & Müller. Leveres i tre størrelser. Frontgaffel med demping og demping i setepinnen. Hydrauliske bremser. Utstyrt med Bosch Active Cruise krankmotor. Kontrollenheten justerer motoreffekten og velger mellom kraft eller rekkevidde. Leveres med skjermer, bagasjebrett, enkel lås, støtte og lys.

PLUSS:

  • Elegant, komfortabel, med flotte detaljer.

  • Meget god og myk giring. Klassiske linjer.

  • Luksus med skinn i håndtak og sete.

  • Ikke av de aller dyreste.

MINUS:

  • Virker en anelse tung i bratte motbakker.

Konklusjon: En "her-kommer-jeg-sykkel". Dette er en sykkel man vil bli sett på. Luksus og smil hele veien.

Karakter: 6 av 6 mulige.

Merida E-Spresso Tour 409

Leverandør: Stians Sport

www.stians-sport.no

Pris kr 31.999

Verdt å vite: 9 gir, 24,2 kilo, batteri 36 V (400 Wh), motor 250 W, 28 tommers hjul. Ramme i aluminium. Leveres komplett utstyrt med skjermer, støtte, bagasjebrett, lys F/ B og Abus Amparo rammelås. El-systemet og krankmotoren er levert av BOSCH og deres Performance Line motor med Intuvia display. Performance line krankmotor.

PLUSS:

  • Behagelig og vellykket sykkel.

  • Sprek i oppoverbakkene.

  • Meget stillegående.

  • Utmerkede bremser og avtagbart display.

MINUS:

  • Det måtte i så fall være prisen.

Konklusjon:  En velutstyrt og råsterk elsykkel som duger til mer enn å trille rundt i byen.

Karakter: 6 av 6 mulige.

Emotion Evo Street

Leverandør: EVO Konsept AS

www.evoelsykler.no

Pris kr 25.900

Verdt å vite: 24 gir, 25,9 kilo, batteri 36 V (432 Wh), motor 350 W, 28 tommers hjul. Brede dekk. Leveres med ringeklokke, støtte, kjedekasse, skjermer, bagasjebrett og lys. EVO Street har Shimano gir og børsteløs motor. Kontrollenheten på styret gir mulighet til å velge mellom ingen assistanse eller fire nivåer fra eco til boost. Integrert Samsung-batteriet i rammen. Bremser Tektro E-Comp foran og bak.

PLUSS:

  • Suverent helhetsinntrykk.

  • Virker solid.

  • Fløyelsmyk giroverføring, selv i motbakkene.

  • Råsterk motor gjør at vi nesten flyr opp motbakkene.

MINUS:

  • Fint design, men ikke like flott som vinneren.

Konklusjon:  Kraftig, robust – med stort bruksområde. Og ikke av de aller dyreste.

Karakter: 6 av 6 mulige.

Diamant Volt 30

Leverandør: Gresvig AS (G-Sport, Intersport)

www.gresvig.no

Pris kr 24.999

Verdt å vite: 8 gir, 23,8 kilo, batteri 36 V (418 Wh), motor 250 W, 28 tommers hjul. Ramme i aluminium, integrert lås i rammen og hydrauliske skivebremser. Shimano elektronisk giring. Leveres med lakkert bagasjebærer, skjermer, støtte og integrert lys foran og bak.

PLUSS:

  • Fantastisk elektronikk gjør giringen (overgang fra høyt til lavt) til en lek.

  • Svært stødig ramme gjør sykkelen enkel å manøvrere.

  • Sterk i oppoverbakkene, knallgode bremser i nedoverbakkene.

MINUS:

  • Motoren støyer litt, mister noe effekt under giring.

Konklusjon:  Vi suser av gårde med en trygg og god følelse. En "elbil" nummer to?

Karakter: 5 av 6 mulige.

Sinus BC 30

Leverandør: Spinn Sykkelshop

www.spinn.no

Pris kr 28.999

Verdt å vite: 7 gir, batteri 400 Wh (36 V), motor 250 W, 24,5 kilo, hjulstørrelse ikke oppgitt. Leveres med front- og baklykt, ringeklokke, bagasjebrett og lås. Aluminiumsramme og hydrauliske bremser. Batteri og motorsystem fra Bosch.

PLUSS:

  • Komfortabel, lettsyklet og stilrent design.

  • Gode bremser, gripshift (gir), sterk i oppoverbakkene.

MINUS:

  • Litt tung i bakenden.

Konklusjon:  Solid og komfortabel bysykkel med fint design. Litt uvant med pedalbrems.

Karakter: 5 av 6 mulige.

Merida E-Spresso City 408 Coaster

Stian Sport

www.stians-sport.no

Pris kr 31.999

Verdt å vite: 8 gir, 26,4 kilo, batteri 36 V (400 Wh), motor 250 W, 28 tommers hjul. Klassisk ramme i aluminium. Komplett utstyrt med skjermer, støtte, bagasjebrett, lys og Abus rammelås. Shimano girsystem. Hydrauliske felgbremser og dempegaffel. El-systemet og krankmotoren er levert av BOSCH. Active Line motor med Intuvia display. Torq-sensoren og Active line krankmotor.

PLUSS:

  • Komfortabel og robust.

  • God demping.

  • Sterk og stødig.

  • Bremsene er gode.

MINUS:

  • Virker tung i oppoverbakkene.

  • Pedalbrems? Er det litt unødvendig?

Konklusjon:  Hydrauliske bremser og elektroniske systemer og sensorer. En flott sykkel, men det koster penger.

Karakter: 5 av 6 mulige.

Merida E-Spresso City 408

Leverandør: Stians Sport

www.stians-sport.no

Pris kr 32.999

8 gir, 26,4 kilo, batteri 36 V (400 Wh), 28 tommers hjul.

Verdt å vite: Ramme i aluminium med lavt innsteg. Leveres komplett utstyrt med skjermer, støtte, bagasjebrett, lys F/ B og Abus Amparo rammelås. Girsystem fra Shimano. Hydrauliske skivebremser, dempegaffel. FSA Metropolis kranksett og et 700C hjulsett med dobbeltbunnet felg. Elsystemet og krankmotoren er fra BOSCH. Torq-sensoren og Active line krankmotor.

PLUSS:

  • Svært behagelig å sykle på.

  • Stødig.

  • Gode bremser og veldig stillegående.

  • Herlig bysykkeldesign.

MINUS:

  • Kunne ha vært litt hvassere i oppoverbakkene. Dyr i innkjøp.

Konklusjon:  En klassisk bysykkel med stiv pris.

Karakter: 5 av 6 mulige.

SmartMotion eCity

Leverandør: Oslo Elsykkel

www.oslo-elsykkel.no

Pris kr 19.900

Verdt å vite: 8 gir, 23 kilo, batteri 36 V (15,5 Ah), motor 250 W, 26 tommers hjul. Tektro hydrauliske skivebremser, fastmontert C-lås, bakgrunnsbelyst LCD-panel med speedometer, batteri med USB-utgang for lading av for eksempel mobiltelefon, for- og baklykt tilkoblet batteriet, bagasjebrett, trillehjelpfunksjon, norsk manual, demping i forgaffel og i setepinne.

PLUSS:

  • Knallgod i oppoverbakkene.

  • Bremser som duger.

  • Virker lett.

  • Trillehjelpfunksjon som fungerer.

  • Grei pris.

MINUS:

  • Gasshåndtak? Vi er litt i tvil.

  • Ikke et klassisk bysykkeldesign.

Konklusjon:  En arbeidshest til en overkommelig pris.

Karakter: 5 av 6 mulige.

Velocity by white

Leverandør: XXL

www.xxl.no

Pris kr 17.999

Verdt å vite: 10 gir, 23,7 kilo, batteri 36 V (396 Wh), motor 250 W, hjulstørrelse ikke oppgitt. Leveres med skjermer, bagasjebrett, lys og lås. Shimano girsystem. Motorsensor (Torque). Batteri fra Samsung plassert på bagasjebærer. LCD display og walk-assist.

PLUSS:

  • Lett å bruke, lett å gire.

  • Grei pendlersykkel.

  • Fornuftig pris.

  • Pent design.

  • Klassisk bysykkel til fornuftig pris

MINUS:

  • Nesten bråstopp når 25 kilometer passeres.

  • Litt lyd fra motor. Svake bakbremser.

Konklusjon:  En grei pendlersykkel til grei pris. Mye elsykkel for pengene.

Karakter: 4 av 6 mulige.

Everest Surge

Leverandør: Oslo Sportslager

www.oslosportslager.no

Pris kr 25.999

Verdt å vite: 10 gir, batteri 36 V (418 Wh), motor Shimano Steps, 28 tommers hjul. Skivebremser, ramme i doublebutted aluminium, Shimano hydrauliske skivebremser. Motor fra Shimano Steps som er krankmontert.

PLUSS:

  • Gir et solid inntrykk.

  • Presis og enkel giring.

  • Kjapp, sterk og sprek.

MINUS:

  • Noe lyd fra motor.

  • Litt støy når det gires.

  • Ukomfortabel sittestilling til bybruk, selv om sete og styre justeres.

Konklusjon:  Sykkelen gir et solid inntrykk, men sittestillingen blir feil i trange bygater.

Karakter: 4 av 6 mulige.

Cube Elly Cruise

Oslo Sportslager

www.oslosportslager.no

Pris kr 25.000

Verdt å vite: 7 gir, batteri 400 Wh, motor 250 W, 24,5 kilo, 28 tommers hjul. Shimano Nexus navgir, Shimano Nexus girskifter. Magura HS11 hydrauliske felgbremser. Elly Cruise har doble kjedestag, integrert bagasjebrett og overdimensjonert rammerør.

PLUSS:

  • Nydelig design, klassisk og moderne på en gang.

  • Solid og stødig i trafikken.

  • Gode bremser.

MINUS:

  • Girene hopper. Teknisk vanskelig, her trengs opplæring.

Konklusjon:  Kanskje den peneste sykkelen av alle, men den holder ikke helt hva den ser ut til å love.

Karakter: 4 av 6 mulige.

Emotion Easygo City Wave

EVO Konsept AS

www.evoelsykler.no

Pris kr 16.900

21 gir, 22,8 kilo, batteri 36 V (216 Wh), motor 250 W, 28 tommers hjul

Verdt å vite: Har momentsensor. Leveres i medium størrelse og 28 tommers hjul, med ringeklokke, støtte, kjedekasse, skjermer, bagasjebrett og lys. Sykkelen er utstyrt med Shimano 21 gir. Børsteløs motor. Batteriet er plassert under setet.

PLUSS:

  • Blant de rimeligste.

  • Virker lett, men stødig.

  • Finurlig batteriplassering.

MINUS:

  • Ikke mye hjelp fra motor i motbakkene.

  • Displayet vanskelig å lese.

Konklusjon:  Grei pris for solid sykkel, men ikke særlig hjelpsom motor.Karakter: 3 av 6 mulige.

Wisper 705 Torque

Leverandør: Oslo Elsykkel

www.oslo-elsykkel.no

Pris kr 25.900

Verdt å vite: 8 gir, 24 kilo, batteri 36 V (576 Wh), motor 250 W, 26 tommers hjul. Børsteløs motor som ligger i baknavet og er vedlikeholdsfri. Inkludert lader 240 V/36V 3A viftekjølt med sikring, automatisk utkobling og viser lading og ferdigladet med indikatorlys. Leveres med "torque assist"; dvs. at jo mer du tråkker, jo mer hjelp får du. Systemet leverer 65 Nm til bakhjulet. Gasshåndtak på styret regulerer hjelpekraften. Indikatorlys viser batteriets strømnivå.

PLUSS:

  • Sprek, rask og veldig gode bremser.

  • Ikke av de dyreste.

MINUS:

  • Dårlig display, vanskelig giring.

  • Kjedet hoppet av underveis.

  • Litt "stump" i designet.

Konklusjon:  Ingen dårlig elsykkel, men den trenger sannsynligvis litt inngående opplæring før bruk.

Karakter: 3 av 6 mulige.

Til slutt - to elsykler til under 10.000 kroner:

Off Course elsykkel

Leverandør: Clas Ohlson

www.clasohlson.no

Pris kr 8995

Verdt å vite: 3 gir, 23 kilo, batteri 36 V (10 Ah), motor 250 W, 28 tommers hjul. Børsteløs navmotor på 250 W. Styre og sete kan justeres. LCD-displayviser hastighet, distanse, motoreffekt og batteristatus. LED-belysning foran og bak. Gir av typen Shimano Nexus Inter 3. Låsbart li-ion batteri med batterilader. Aluminiumramme dobbeltbunnede felger, Kendadekk. Sammenleggbare pedaler. Fast fotbrems bak, håndbrems bak og foran, ringeklokke og sykkellås.

PLUSS:

  • Prisen! En brukbar elsykkel til under 9000 kroner.

  • Fleksibel, med høy, justerbar setepinne som passer vår 1,90 meter høye testdeltager.

  • Lett å sykle på, enkel å manøvrere.

MINUS:

  • Kommer litt tregt i gang.

  • Litt svake bremser.

Konklusjon:  En fullverdig elsykkel for deg som ikke vil legge altfor store summer i et slikt kjøp.

Karakter: 4 av 6 mulige.

Evelo e Sport unisex

Leverandør: XXL

www.xxl.no

Pris kr 9990

Verdt å vite: 7 gir, batteri 36 V (10 Ah), motor 250 W, 22,7 kilo, hjulstørrelse ikke oppgitt. Batteri integrert i bagasjebærer. Justerbart styresystem. 7-gir Shimano girsystem. Motor plassert i baknav. Motorhjelp kan justeres (3 trinn) via betjeningspanel på styret som også viser gjenværende batterikapasitet. Sykkelen leveres med mekaniske skivebremser, lysutstyr, skjermer, bagasjebærer og støtte.

PLUSS:

  • Rimelig, enkel og praktisk.

MINUS:

  • Savner display.

  • Motoren kommer sent i gang.

  • Litt ujevne og svake bremser.

Konklusjon:  En rimelig elsykkel for deg som skal til og fra i byen.

Karakter: 3 av 6 mulige.