En undersøkelse fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) viser at hele 11,3 prosent har betalt for varer eller tjenester de ikke har mottatt.
– Det er veldig alvorlig at så mange rapporterer å ha blitt utsatt for digital svindel eller ID-tyveri. Vi vet at det er veldig belastende for den enkelte, men det er også alvorlig for samfunnet som helhet, sier seniorrådgiver Johannes Vallesverd i Nkom.
Spesialister advarer mot «slankegrøt» for babyer
Tallet på nordmenn som er utsatt for nettsvindel, ligger altså på drøyt 1,2 millioner. Hele 39 prosent av de spurte i alderen 18–34 er blitt svindlet, mens det kun er 19 prosent av dem over 55 år.
Hele 66 prosent mener imidlertid at de er i stand til å undersøke om en nettside er trygg, og 71 prosent mener de kan vurdere troverdigheten til en avsender.
Hele 70 prosent mener kunstig intelligens gjør en ekstra utsatt for svindelforsøk.
Forskning: Hjemmekontor kan hemme lønn og karriere
Kjønnsforskjellen er tydelig: Nær 50 prosent flere menn enn kvinner rapporterer at de er blitt svindlet eller utsatt for IT-tyveri.
– Det er nok mange som tenker at «dette skjer ikke med meg». Det er kanskje den vanligste tanken for de som er på nett, sier IT-sikkerhetsdirektør Sigrun Hansen Bock i Tietoevry til TV 2.