Det var stavangerjenta Thea Steen som tok initiativ til kampanjen som skal få kvinner til å sjekke seg for livmorhalskreft etter at hun selv fikk diagnosen. Steen døde da hun kun var 26 år gammel. Kreftforeningen berømmer henne for endringene hun fikk til.

Etter at #sjekkdeg-kampanjen ble lansert, har 34.000 flere kvinner tatt celleprøver. I 1400 av disse prøvene ble det avdekket alvorlige celleforandringer.

Kreftforeningen ved generalsekretær Anne Lise Ryel (til høyre) sier Thea Steen virkelig har satt spor etter seg. FOTO: Kreftforeningen

Større åpenhet

Kampanjen har også skapt større åpenhet om temaet, sier generalsekretær i Kreftforeningen, Anne Lise Ryel.

– Det har skapt engasjement og bygget ned tabuer. Thea nådde fram til yngre jenter på en måte vi ikke hadde klart før, særlig i kanaler som nådde unge kvinner. Hun var en dyktig formidler. Ærlig og usminket.

Ryel sier at de må fortsette arbeidet for at kvinner skal sjekke seg for livmorhalskreft. Til tross for at det har vært en markant økning for første gang på 20 år, er det mange de ikke når.

– Theas kampanje vil fortsette og dermed redde flere fra å få kreft i framtiden.

Hadde ikke gått uten Thea Steen

Hun sier at de ikke hadde oppnådd samme resultat uten Theas engasjement og kontakter.

– Hun mistet dessverre livet, men hun reddet mange andres. Sammen har vi lyktes i å forhindre at flere jenter kommer i samme situasjon som Thea. Hun har virkelig satt spor etter seg.

I stavanger, hvor Steen kom fra, relanseres #sjekkdeg-kampanjen på nytt 1. september i år. Datoen er neppe tilfeldig, da dette nemlig var Thea Steens fødselsdag.

Disse avocado-oppskriftene får deg garantert til å sikle