- Det har krevd blod, svette og tårer men vi kom i mål! På veien har vi også lært fryktelig mye, ledd mye, og møtt mange imøtekommende mennesker, sier gruppeleder Karosseri, Harald Grøndahl.

Onsdag er dagen endelig kommet da studentgruppa Smørekoppen Engineering skal avduke sin kabriolet-versjon av den folkekjære Trollbilen.

Gruppebilde Smørekoppen Engineering 2017-2018: Bakerste rad fra venstre: Erling Gjeset, Håkon Dalbakken, Fredrik Skibenes. Sondre Audal, Anders Aamodt Resell, Jonas Aannestad. Rad to bakfra: Stian Eine, Tobias Fløtre, Tor Henry Dyer, Lukas Breiseth, Magnus Fiksdahl, Ove Baardsgaard. Rad tre bakfra: Simon Gåseby Gjerde, Håkon Bentengen. Håvard Teigen, Harald Grøndahl, Kjetil Skar Baglo, Foran: Eirik Wik Haug, Daniel Nilsen, Danial Iqbal, Maria Sagberg Bakk. Foto: Mediacom, AF Smørekoppen

Første forsøk på bil i Norge

Trollbilen fra Telemark var ifølge studentene det første skikkelige forsøket på å få igang bilproduksjon i Norge. Fabrikken trillet ut sin femte og siste Trollbil i 1958. Da gikk fabrikken konkurs.

Harald Aspheim kjøpte deretter opp deler, støpeformer og chassis, og bygde den sjette Trollbilen, som ble registrert i 1961.

- Nå, over 60 år etter at den første Trollbilen så dagens lys, er en ny Trollbil klar for å kjøres. Denne gangen er det en gjeng ivrige studenter, som ved siden av studiene har brukt to år på å bygge en kabriolet-versjon av den ikoniske bilen ved hjelp av originale støpeformer fra 50-tallet.

Studentene ønsker ikke å vise frem det ferdige resultatet før førstkommende onsdag. Men her er en liten smakebit på hva du har i vente. Fra venstre Håvard Teigen, Simon Gåseby Gjerde, Tor Henry Dyer, Harald Grøndahl Foto: Ove Baardsgaard

Ivrer etter utfordringer

Aspeims barnebarn, Håvard Teigen, er student i Trondheim og har ledet prosjekt Troll 7.

- Det er utrolig gøy å ha fått muligheten til å bygge den 7. trollbilen, 60 år etter at bestefar bygde den 6. Da jeg ringte til bestefar høsten 2016, for å spørre om vi fikk lov til å bruke støpeformene fra 50-tallet var svaret jeg fikk raskt og kontant. Ja, det skal dere få lov til. Etter dette har vi fått utrolig mye god hjelp fra mange flinke støttespillere. Sponsorene våre skal derfor ha en stor takk, sier han.

Smørekoppen Engineering består av omtrent 20 engasjerte studenter som holder til i et lokale ved NTNUs campus på valgrinda. Bakgrunnen for prosjektet er blant annet at de ikke helt greier å kun holde seg på skolebenken. De ivrer etter å ta fatt på nye utfordringer og har i løpet av de siste årene laget flere spesielle kjøretøy.

- Blant annet en enhjulsmotorsykkel og et beltedrevet terrengkjøretøy.

De har jobbet med prosjektet Troll 7 siden høsten 2016.

- Etter mange halsbrekkende ideér ble det til slutt bestemt at de skulle lage en dampdrevet Trollbil.

Sånn ser originalen ut ifølge dette bildet laget ved hjelp av 3D-scanning av TBC AS, og Stig Olaf Valen.

Mange tusen timers arbeid

Gruppen tok kontakt med næringsliv for hjelp til å realisere prosjektet og møtte etterhvert mye velvilje.

- Idéen om dampmotor ble våren 2017 skrinlagt, da man fant ut at kostnadsnivået kom til å bli for høyt hvis dette skulle produseres på forsvarlig vis. Etter fantastisk støtte fra næringslivet og mange tusen timer på verkstedet, er bilen endelig ferdig. Vi ønsker å gi folk mulighet til å se hva vi har fått til samtidig som vi vil sette søkelyset på en del av Norsk industrihistorie som mange ikke har hørt om.

Avdukning skjer foran hovedbygget på NTNU Gløshaugen onsdag 25. april, klokka 18.00.