Studentbedriftene Equal Designs og No Logo har talt: det er trendy å være bevisst.

På entrepenørskapsstudiet på BI får alle studentene i oppgave å starte sin egen bedrift. To av dem har startet klesmerke, begge med et budskap bak klærne.

- Vi vil ikke bare starte et klesmerke med et tilfeldig design, vi vil lage en bevegelse, forklarer en av studentene bak Equal SB, Preben Emilsen Aasen (22).

Equal SB: Kristin Evjen Ottesen (22), Sigurd Solbakken (20), Thomas Bohlin (21) og Preben Emilsen Aasen (22) Foto: Elise Gull Askim

Ifølge Sigurd Solbakken har studentbedriften solgt 80 T-skjorter på kort tid. Studentene har vært overrasket over responsen.

- Jeg tror folk forstår og liker hva vi prøver å si med merket. Vi vil starte en bevegelse om likeverd, aksept og likestilling.

Merkepress

No Logo SB har i motsetning til Equal SB satset på hettegensere. Stine Geving (21), Sanne Johnsen (22) og Martin Hoddø (21) er gjengen bak merket.

No Logo SB: Stine Geving (21), Martin Hoddø (21) og Sanne Johnsen (22). Foto: Elise Gull Askim

- Da vi gikk på barne- og ungdomsskolen var det et utrolig stort merkepress. Slik er det sikkert for ungdom i dag også. Vi valgte derfor å skape en hettegenser der det står No Logo brodert, for å stå mot merkepresset og å sende et budskap.

Etter en lang idéfase kom gruppa opp med ideen. Det neste steget ble å finne en leverandør.

- Vi samarbeidet med «Frøya trøya» som produserer klær i svanemerket, økologisk bomull. Fabrikken er i India, men ifølge Frøya trøya er arbeiderne godt behandlet og produksjonen er bærekraftig, forteller Johnsen, som legger til at produsenten ofte tar stikkprøver for å sjekke forholdene i fabrikken.

Vil utvide

Equal Designs selger i dag T-skjorter i hvitt og sort, men etterhvert vil de utvide til flere design og plagg.

- Vi har tenkt mye på å gjøre noe til Pride, kanskje skal vi prøve å lage noe med en logo i regnbueflagget hvor litt av pengene går til en veldedig organisasjon..

Begge studentbedriftene håper de kan fortsette klesmerket sitt etter faget på BI er over.