Emily og Luke bor sammen, men må holde parforholdet hemmelig ettersom de jobber på samme sted – et stort børsnotert selskap med forbud mot forhold mellom de ansatte.

De tror begge at Luke skal bli forfremmet, men stillingen går i stedet til Emily. Det tar ikke lang tid før dette får forholdet til å knake.

– Jeg er veldig interessert i å fortelle om hvordan relasjoner kan bli fornedrende, om hvordan to mennesker kan ødelegge hverandre, sier den amerikanske regissøren Chloe Domont.

«Fair Play»-regissør Chloe Domont fotografert sammen med sine hovedrolleinnehavere Phoebe Dynevor og Alden Ehrenreich da debutfilmen ble vist på Sundance-festivalen tidligere i år. Nå er den ute på Netflix. Foto: AP

Ikke overraskende ligger det egne erfaringer bak manuset.

– I en periode av livet mitt, da karrieren begynte å ta fart, oppsto det en uutsagt følelse av at når det fikk bra for meg, så fikk det mennene jeg var sammen med, til å kjenne seg små. Dette er noe mange opplever, men som vi ikke snakker om.

Kamp om filmen

Dersom situasjonen hadde vært motsatt – hvis Luke hadde vært den som ble forfremmet – ville ikke problemene oppstått, mener regissøren.

– Kvinners fremgang kjennes mer truende enn menns. Vi lever i en tid der kvinner oppnår suksess og makt, men omgivelsene er ennå ikke vant til det.

«Fair Play»-regissør Chloe Domont fotografert da debutfilmen ble vist på Sundance-festivalen. Nå er den ute på Netflix. Foto: AP

Chloe Domonts langfilmregidebut hadde premiere på Sundance-festivalen sist vinter. Der oppsto det umiddelbart kamp mellom selskap som ønsket å kjøpe den. Netflix vant, og 6. oktober i år ble filmen tilgjengelig for norske abonnenter.

Chloe Domont forteller at hun ville lage både en thriller og et drama om maktdynamikk.

– Det er en crossover. Det er det som min oppgave – å rive meg løs fra sjangerklisjeene, for så å blande dem. Jeg vil utforske nye territorier, men med thrilleren som grunnmur.

Risikoatferd

Hun valgte å legge handlingen til finansmiljøet – en bransje med store penger og risikoatferd. Hennes egen kunnskap om finansverdenen var riktignok ikke så stor på forhånd, røper hun. Men hun hadde venner som besvarte spørsmålene hennes.

– Uansett trenger man ikke å vite alt. Jeg har regissert en episode av «Star Trek: Discovery» uten å kunne noe om «Star Trek».

Mottagelsen har vært god: "Intenst og fortærende sjalusidrama", skriver Lyd & Bilde, som mener Domont "snur den tradisjonelle kjønnsdynamikken elegant på hodet og serverer en intenst, pirrende og tidvis ubehagelig thriller".

– Inspirert av egen dating

The Guardian kaller den «en giftig debutfilm», og mener den klarer å «kombinere en strømlinjeformet prestisjestil - den erotiske thrilleren, kontordramaet med «Industry»-aktig finansielt ballspill og «Succesion»-aktig moral" - med den velkjente frykten innen heteroseksuelle forhold; at om du bare står nok på, så vil masken til den snille fyren falle av».

– Filmen ble inspirert av at jeg datet menn som på den ene siden støttet meg og ble tiltrukket av meg fordi jeg var ambisiøs, intelligent og ønsket å se meg lykkes. Samtidig var det en følelse av at de trengte å komme dit først, og at uansett årsak ble mine prestasjoner bare en dårlig gjenspeiling av deres egenverd, har Chloe Domont uttalt til avisen.

Fakta: Chloe Domont

* Alder: 36

* Bor: Los Angeles.

* Yrke: Regissør, manusforfatter

* Tidligere arbeid: TV-serier som «Star Trek: Discovery», «Billions»

* Aktuell med: «Fair Play», ny på Netflix