Har du begynt å tenke på hvordan du skal pynte til jul? Vi har tatt en prat med daglig leder i Vi-bo, Vibeke Skagemo, om hva som er de hotteste trendene i år.
- Det skandinaviske designet er i vinden. De lette, luftige tingene bestående av glass er trendy, og det samme er det som er fra naturen. Å hente kvister, strå, greiner og gran ute er en greie i år, forklarer hun.
Julestjerne i gråpapir
En annen trend er store og små julestjerner i ulike farger sammensatt i en kollasj. I tillegg er det blitt veldig populært å lage sine egne julestjerner, ifølge Skagemo.
- Vi bruker å lage av gråpapir. Det er både enkelt og miljøvennlig, Det eneste du trenger er lim, gråpapir og tråd, sier Skagemo.
Kranser er også populært om dagen - gjerne store, i skandinavisk stil.
Naturdekorasjonene er også det mest trendy på bordekkingsfronten - gjerne i kombinasjon med lyslenker som bringer mer varme inn.
Det er med andre ord lite rødt og nisser i fokus - og lite glam. Rosa julepynt har imidlertid fått større plass i butikkhyllene i år, ifølge Skagemo.
- I flere år har butikkene prøvd å introdusere oss for rosa jul, men i år ser det ut til å faktisk ta av. Rosa kuler, rosa papirjulestjerner og rosa plastjuletre blir det stadig mer av, sier hun.
Se Trd.by-lesernes fineste vinterbilder
- Mer moderne
Men stemmer disse trendene overens med den julepynten interiørbutikkene faktisk selger? Vi har sjekka ut bestselgerne i tre av byens butikker.
Markedsansvarlig ved CI Pedersen, Anne Mari Løfald, forteller at bestselgerne nødvendigvis ikke er så «julete».
- Julepynten har blitt mer moderne - gjerne i en nordisk stil. Den er ikke like tradisjonell og nostalgisk som tidligere, og treffer nok ei yngre målgruppe. Bestselgerne er ikke så glorete og gir ei rolig stemning i hjemmet, forklarer hun.
Her er tre på topp hos CI Pedersen:
Julekuler og figurer i papir fra Nordstjerne
Servise fra Twinkle Stars
Julestjerner fra Nordstjerne
Ni ting du kan gjøre i Trondheim denne helga
- Rødt og grønt
Hos Kremmerhuset på Byhaven kan daglig leder Kine Wahl fortelle at naturelementer er trendy. Hun ser imidlertid også at de klassiske julefargene er på vei tilbake.
- Rødt og grønt er tilbake. Kundene vil gjerne ha det tradisjonelt, men med en liten edge. Julestjernen er en av våre bestselgere, og den er på mange måter en ny variant av adventsstaken, sier Wahl, og legger til at butikkens tema er skogdrøm.
Her er tre på topp hos Kremmerhuset:
Julestjerne/adventsstake i sort
Juletrær i grønt glass
Kanelhus i svart og naturfarger
Ny, norsk Netflix-satsing med nikk til «Love Actually» – og stjernelag om bord
Norsk design populært
Butikksjef for Ting i Olav Tryggvasons gate, Anita Aune, nevner i likhet med Skagemo og Wahl naturen som en trend når det kommer til julepynten i år.
- Vi ser at kundene er glade i julepynt som har hentet inspirasjon fra naturen. Det vi selger mest av er julefigurene og fuglene fra Und. Det er et norsk design. I tillegg er duftlysene fra Skandinavisk populære. Stadig flere velger å kjøpe plasttre, og da kan disse duftene komme godt med, sier Aune og smiler.
Her er tre på topp hos Ting:
Julefigurer fra Und
Fugler fra Und
Lys fra Skandinavisk i luktene «Skog» og «Jul»