10. mars åpner Foodora sin andre dagligvarebutikk i Trondheim. Fra før har de butikk i Midtbyen (+).

Det blir også den tiende av matleveringstjenestens såkalte «dark stores» i Norge.

I fjor åpnet Foodora butikk i Fjordgata, kun for sykkelbudene som leverer dagligvarer til folk. Foto: Christine Schefte

Det vil si butikker hvor kun budene slipper inn mens kundene handler i appen.

Vil nå disse bydelene

Foodora Market Nidarvoll, som den nye butikken heter, får lokaler i NTNUs Eksamenshus på Sluppen.

– I tillegg til å ta av noe av etterspørselen i Midtbyen der vi allerede har butikk, utvider Foodora med dette minuttlevering av dagligvarer til Heimdal og Flatåsen, sier Mads Dokka Blybakken, pressesjef og leder for samfunnskommunikasjon i Foodora Norge.

Mads Blybakken i Foodora Norge. Foto: Ilja C. Hendel

På Finn søker derfor Foodora etter fem såkalte «pickers», som skal plukke varebestillinger.

– Hurtighandel av dagligvarer, altså bestilling og levering på minutter, er en av pandemivanene flest har tillagt seg, og det vil trolig bare fortsette å vokse fremover, hevder Victoria Hellesøy, leder for Foodora Market.

Sikre på fortsatt vekst

– Hvor sikre er dere på at folk vil fortsette å handle dagligvarer digitalt nå som alt er tilbake til «normalen» etter pandemien?

– Vi tror at mange vil holde på vaner de liker, som digital dagligvarehandel, sier Blybakken og viser til en rapport fra konsulentselskapet McKinsey, som hevder at digital daglig varehandel er den koronavanen som flest vil holde på etter pandemien.

– Rapporten slår fast at det er noe som kun vil øke i en ny normal hverdag, sier Blybakken.