Ed Burns, tidligere etterforsker i Baltimore-politiet og skrivepartner til serieskaper David Simon, sier til New York Times at han har en rekke av de kortere seriene som i dag går på HBO.
– De er gode serier, men de brøyter ikke nye veier. De er whodunits eller rike kvinner som krangler med hverandre i en by. Jeg hører ikke noen si «hei, det var et virkelig flott show».
Etter dommen: Uklar framtid for Depp og Heard
Burns tror ikke «The Wire», som hadde premiere på HBO 2. juni 2002, ville fått klarsignal hvis de hadde pitchet ideen i dag.
– Nå må det være «Game of Thrones», det må være digert, og det må være frakoblet å tråkke på noens tær, sier Ed Burns, som sammen med Simon og en annen «The Wire»-medarbeider, George Pelecanos, nylig tro til med serien «We Own This City» på nettopp HBO.
Tilbake på tidlig 2000-tallet mener Burns at HBO var i ferd med å klatre oppover, og egentlig ikke forsto «The Wire» før uti fjerde sesong. Egentlig hadde strømmetjenesten tenkt å droppe den etter tredje sesong.
– Vi fanget det øyeblikket hvor TV-selskapene tenkte «å, vi trenger en serie for denne gruppen mennesker».
«The Wire» rappet ifølge IndieWire fra både greske tragedier, westernfilmer og Stanley Kubricks «Paths of Glory» for å skape sitt innsideblikk på korrupsjonen mellom byråkrati og kriminelle. Simon har beskrevet hver sesong som en roman, hvor man hyret ekte romanforfattere som Pelecanos og Richard Price til å skrive manus.