Alt blir jo kulere med effekter? Enten det er lys, farger, filtre, men ikke minst musikk!

Dette har appen Tiktok forstått. Ved hjelp av appen kan du lage korte snutter eller ett minutt lange videoer, der du lipsyncer til Katy Perry, danser på en regnbue, stopper regnet med håndflaten din eller som oss i Byas - gjennomfører utfordringen #EpicBottleFlip:

Videoene kan du dele med venner og følgere verden over.

Norsk TikTok-stjerne

En av dem som har slått gjennom på appen er 16 år gamle Emilie Lein (16) fra Haugesund. Hun har hele 1,9 millioner følgere på Tiktok.

– Det er en plattform jeg kan være kreativ på. Jeg har alltid vært glad i skuespill, men aldri hatt tid til det, samtidig elsker jeg å lage videoer, sier 16-åringen i et intervju med VGTV, og legger til at hun har følgere fra hele verden.

Basert på de 150 millioner brukerne appen har i Kina, er de fleste mellom 20 til 24 år (32,8 prosent). 20 prosent av brukerne er under 20 år.

Siden det så mange unge som bruker appen, har også NRK Supernytt tatt Tiktok i bruk. De sier at de aldri har opplevd lignende engasjement på en plattform.

Videoer som dette har gjort Emilie Lein superpopulær på videotjenesten Tiktok:

Milliarder i omløp

Appen ble gitt ut av det kinesiske selskapet ByteDance i september 2016 under navnet Douyin. I november 2017 kjøpte selskapet opp Musical.ly, en app som lignet på videoappen kinserne hadde lansert året før.

Appene ble slått sammen og det nye produktet fikk navnet Tiktok internasjonalt, men hjemme i Kina holdt appen på Douyin-navnet.

Det har blitt en kjempesuksess. Ifølge Influencer Marketing Hub er selskapet nå verdt nærmere en milliard dollar. Ikke bare er appen verdt mange penger, men inntektene er også svært lukrative. ByteDance tjener ifølge nettstedet 1,4 millioner dollar på appen hver måned, et produkt som kun tok 200 dager å utvikle.

I juni 2018 hadde appen nådd 500 millioner aktive brukere i måneden i 150 land. Appen er aller størst i Østen, i land som Kina, Thailand og Indonesia.

Så har boomen også kommet til Vesten. Populariteten skjøt virkelig fart mot slutten av fjoråret. I november i fjor ble Tiktok lastet ned flere ganger enn gigantene Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube i USA.

Få unge på arbeidsplassen? Velkommen til dinosaurparken.