- Denne butikken er nå vårt flaggskip i Norden. Det er et veldig teknologisk miljø i byen og butikken har en fantastisk beliggenhet. Derfor passer det veldig bra å satse her, sier Simen Staalnacke til trd.by.

Følg trd.by på Facebook

Inspirert av sløyd og kunst- og håndverk

Moods of Norway-gründerne Simen Staalnacke og Peder Børresen var torsdag på plass i Trondheim for nyåpningen av butikken i Olav Tryggvasons gate.

Butikken har blitt totalrenovert og fått nytt konsept, som er inspirert av sløyd- og kunst- og håndverkstimene på skolen.

- Vi har hentet inspirasjon fra da vi lagde fuglehus og andre artige ting. Vi har også fått en strikkeklubb i Oslo til å lage futteraler til melkespann og innfatningen til speilene i prøverommene. Så det er egentlig godt, norsk håndverk som er inspirasjonen vår, sier han.

Butikken i Olav Tryggvasons gate har blitt totalrenovert og er inspirert av sløyd og kunst- og håndtverk. Foto: Kristin Heggdal

Ny teknologi i prøverommene

Men butikken er lagt fra tradisjonell. Moods of Norway ser på lokalene i Trondheim som et laboratorium for nye løsninger, og i samarbeid med ulike aktører i Trondheim har de lagt 1,2 kilometer med kabel for å bane vei til ny teknologi.

Blant annet har de en løsning i prøverommet, hvor kunden kan ta med seg et plagg inn i garderoben og deretter få opp informasjon om plagget på en skjerm. Man får også tips til hva som kan passe sammen med det.

- Det er en slags chip i merkelappen på klærne, og når kunden kommer inn i prøverommet, dukker informasjon om plagget opp, sier Simen.

Utenfor prøverommet kan man også få en interaktiv opplevelse.

En greenscreen er blant det nye i butikken. Foto: Kristin Heggdal

- Man kan stå foran en greenscreen, og på skjermen over ser man seg selv sammen med oss foran Nidarosdomen. Dette bildet endrer seg, og man kan velge mellom forskjellige bakgrunner, sier han.

Lyst til å ta et slikt bilde? Foto: Kristin Heggdal

Først i Norden

Staalnacke sier det er viktig for kjeden å være fremoverlent.

- I dagens shoppingsamfunn er det veldig viktig for oss å gi kunden en opplevelse. Vi vil at butikken skal være et sted der det skjer noe hele tiden, sier han.

Gründerne påpeker at dette er et prøveprosjekt, men røper at det vil komme flere teknologiske og fiffige løsninger i butikken fremover.

- Det å kombinere teknologi og klær er veldig kult. Vi ser helt klart at dette er fremtiden, og vi er de første som gjør dette i Norden. Så det er et historical moment!, sier Simen.

Moods of Norway-gründerne Simen Staalnacke (t.v) og Peder Børresen viser frem noen av de trønderske ordene som preger veggene i den nyåpnede butikken. Foto: Kristin Heggdal

- Det blir som en stor iPad!

Et av prosjektene som snart blir en realitet er en gigantisk led-skjerm ut mot Olav Tryggvasons gate.

- Den skal ha en touch-funksjon, slik at kunden kan trykke på vinduet og bla seg gjennom klærne våre. Det blir som en stor iPad!, sier han.

Et nytt kleskonsept fra Moods of Norway-eide Brandstad blir testet ut på City Lade. Les mer om det her!