- Siden vi åpnet vår første avdeling i Oslo har vi fått ukentlige henvendelser fra Trondheims befolkning om vi ikke kan åpne i byen, så nå var endelig timingen rett, sier administrerende direktør i Espresso House Norge, Torodd Gøystdal til trd.by.

Følg trd.by på Facebook

- Vi er vant til å konkurrere

Kaffebaren har fått lokale like ved elefant-statuen på kjøpesenteret og åpner først den 13. oktober. På Trondheim Torg finnes allerede Waynes Coffee, Jordbærpikene og flere kafeer, men Espresso House mener de står seg godt i tøff konkurranse.

- Konkurranse er bra for alle, da hever man nivået. Espresso House ble i 2015 kåret til Europas beste kaffekjede under European Coffee Awards, og vi har lyktes utrolig bra i et meget konkurranseintensivt kaffemarked i Oslo. Per i dag besøker over 10.000 gjester daglig våre kaffebarer i Oslo, så vi er vant til å konkurrere, sier Gøystdal.

- Jukser ikke med halvautomatiske maskiner

Direktøren mener Espresso House har en annen profil enn mange av sine konkurrenter.

-  Gjestene skal ikke bare få høykvalitets kaffe, men de skal også få nyte den i verdens hyggeligste omgivelser, med et større utvalg av mat og drikke og bedre åpningstider. Dessuten jukser vi ikke med halvautomatiske maskiner som enkelte giganter gjør. Vi gjør alt for hånd, sier han.

Kaffekjeden får kaffe fra Solberg & Hansen, som også leverer til de trønderske kaffebarene Dromedar og Kaffebrenneriet.

- Vi har også et eget håndverksbakeri, og våre baristaer gjennomgår omfattende trening, sier Gøystdal.

- Opplever ny konkurranse nesten hver dag

Wayne's coffee, som også har kaffebar på Trondheim torg, sier de opplever ny konkurranse nesten hver dag.

- Vi må fortsette å være gode på det vi vet våre gjester vil ha, god, økologisk kaffe, nysmurte bakevarer på stedet hver dag og hyggelige folk, sier presseansvarlig i Wayne's coffee, Tone Langbach til trd.by.