Under den selvsikre foredragstittelen «Fra research til verdens beste ungdomsserie» forklarte redakssjonsjef for «Skam» i NRK P3, Håkon Moslet, hvordan serien har utviklet seg fra idéstadiet til å bli den største snakkisen i Norge i fjor.

– Vi har fått til å ta ungdommer på alvor, og fortelle historier som de kjenner seg igjen i og digger. På en underholdende måte har vi klart å formidle historier  som svarer på en del utfordringer som de unge har. Ungdommer elsker å konsumere drama. Og dette er ekte, norsk virkelighet! Uansett om du bor i Søgne eller i Hammerfest, så kommer du til å kjenne deg igjen i noe, forteller Moslet til KRSby.

Følg trd.by på Facebook

Grundig research

Og det er denne virkeligheten som NRK har gjort et dypdykk i. Før den første episoden ble produsert,  gjorde «Skam»-teamet undersøkelser, statistikkanalyse og 50 dybdeintervjuer med flere ungdommer. I tillegg leste P3 seg opp på blogger og sosiale medier for å forstå ungdommens humor og hverdag i dag.

Det var under denne research-perioden av karakteren Sana oppstod.

– I Drammen møtte vi en 17 år gammel jente som sa til oss at hun ikke hadde en sterk, kul, smart og muslimsk rollefigur å se opp til. Hun ville se en karakter som var trygg på sin religion. De muslimske jentene hun så i media var ofte fremstilt som ofre. Hun trengte altså en rollefigur, som kunne hjelpe henne å bli sterkere. Derfor skapte vi karakteren Sana.

SKAM er et resultat av grundig research. Foto: NRK

Og med moderne og nytenkende kreative grep, klarte P3 også å skape stort engasjement på sosiale medier.

– Vi lagde blant annet Instagram-brukere til flere av karakterene, som har blitt en fin kommunikasjonsplattform med fansen. Et eksempel er at brukere sender bursdagshilsener til karakterene, som igjen svarer fansen. Gjennom å være så tett på fansen, får vi også et innblikk i hva som rører seg i norske ungdommer. Så dette er et research-verktøy i seg selv.

I sesong tre, som nylig hadde premiere, har serien flyttet fokuset til guttenes perspektiv.

– Sesong tre vil være fokusert på Isak og kompisgjengen hans. Noe som vil bli tematisert utover sesongen er blant annet Isak sin legning.

Ferskvare

Da KRSby spurte Moslet om hvordan P3 klarer å holde SKAM så dagsaktuelt, var svaret enkelt.

– Serien er rett og slett et ferskvareprodukt.

Videre utdyper han at serien blir produsert veldig tett opp til publiseringsdagene.

– Teamet vårt på ti personer jobber veldig effektivt, og vi produserer episodene kjapt. I tillegg har P3 et hav av ny musikk som vi kan bruke i serien. Derfor er det viktig at vi ikke ligger bakpå.

Han legger også til at publisering i sanntid har vært et av de kreative grepene som har fenget folk på sosiale medier.Det vil si at hvis et SKAM-klipp foregår på en fest, så publiseres det sent på kvelden. Hvis klippet viser noen som våkner, blir dette lagt ut på morgenkvisten.

Moslet forteller til KRSby at SKAM blir laget av 10 personer. Foto: Kristian Hole

«Skam» overtar Norden

Men det ser også ut til at dramaet mellom Nora og William ikke bare treffer norske seere. Ungdommer i Danmark og Sverige er også hyppige brukere av SKAM sin nettside, som siden 2015 har vokst fra 24.000 brukere til 1,2 millioner på det meste.

– På noen tidspunkt i år har det faktisk vært flere danske brukere på siden enn norske. Det er jo helt sinnssykt. Man kan trygt si at det ikke er hverdagskost for NRK.

Og til vinteren skal serien vises på tv i alle nordiske land.

– Vi samarbeider med selskaper som Norvisjon og SVT, så vi gleder oss til å få serien til finske, svenske og danske tv-skjermer.

Men med stor suksess kommer det også noen problemer. Baksiden av medaljen for SKAM har vært at noen aktører har prøvd å misbruke merkevaren. Nylig skrev NRK at de oppdaget email-svindlere, som prøvde å lokke jenter til en falsk SKAM-audition for sesong to.

– Jeg synes jo ikke den mailen virket troverdig, siden sesong to ble lagd for en stund siden. Likevel er det synd for oss at merkevaren blir misbrukt på denne måten.

Moslet jubler heller ikke av appen Skamvarsel, som sender en notification hver gang det skjer en oppdatering i SKAM-universet.

– Jeg er ikke glad i den appen for å si det sånn. Det er en ung gutt som tjener på merkevaren vår.  Og grunntanken vår er at publikum skal oppdage nyheter på SKAM-siden. Så dette er noe vi skal se på.