Som millioner av andre satt jeg klar tirsdag kveld for å teste ut Apple Music, Apples splitter nye strømmetjeneste.

Nyhetene er personlige

«Connect»: Denne funksjonen er artistenes nye mulighet til å nå direkte ut til sine fans. Her kan artistene lage en kjapp video eller legge ut korte betraktninger direkte fra sin egen smarttelefon.

50 cent forsøker å få fansen til å betale for musikk de allerede har gratis tilgjengelig.

Lik trd.by på Facebook

Utfallet blir ganske interessant. 50 cent, for eksempel, var ute i natt og meldte «What´s up APPLE MUSIC. I´m on there now.» Før han la en link til sin nyeste låt, som du måtte BETALE for.

Han skrev ikke et ord om at du kan lytte til den samme låten gratis, om han i stedet hadde linket til strømmetjenesten på Music. Mer tonedøv er det vanskelig å bli.

Men rett etter ham i strømmen min dukket Selena Gomez opp. 18-åringen har selvfølgelig skjønt hvordan man kommuniserer med fansen. I stedet for en tekst la hun ut en liten, sårbar videohilsen, som intro til en liste over musikk hun hører på nå – gratis.

Connects skjebne er helt avhengig av artistene. Foreløpig har mange av dem ikke lagt ut noe. Men noe sier meg at dette blir populært, for mange av dem trenger å holde fansen varm mellom utgivelser.

Jeg blir i hvert fall ikke overrasket om Spotify etteraper denne funksjonen.

Algoritmer her også

«For deg»: Denne funksjonen skiller også Apple Music fra resten av strømmetjenestene (bortsett fra Pandora, som ikke finnes i Norge).

Når du starter appen første gang, skal du nemlig trene Apple Music til å lære seg din musikksmak. Du merker av hvilke sjangre du liker, og deretter hvilke artister du liker og hvilke du virkelig elsker.

Dette var en artig liten øvelse i seg selv. Så går algoritmene til verks og kommer opp med forslag til spillelister som er langt mer basert på min smak enn det jeg har sett fra både Spotify og Wimp.

Faktisk klarer den stort sett å unngå mine «guilty pleasures» (ja, jeg har dem, jeg også}. En pen bunke spillelister jeg godt kunne like dukket opp med en gang.

Og, da jeg hadde sovet i natt, hadde det allerede dukket opp nye forslag, med appellerende titler som «Rise and shine to Indie rock» og «Kanye West: Songs about women».

En ulempe med «For deg» er at den plukker ut musikk fra hele biblioteket, og ikke bare ser etter nyheter som kan passe meg. I realiteten er jeg av typen som stadig ser etter ny musikk.

Her har Apple Music en egen funksjon kalt ‹Nytt», men den inneholder ikke like mange relevante nyheter som det for eksempel redaksjonen i Wimp klarer å plukke frem. Det gjør at jeg ikke sier opp abonnementet der riktig ennå.

Old school radio

«Radio»: Det er også verdt å trekke frem «Radio», en funksjon som er dominert av en god, gammeldags radiostasjon bemannet av tre levende DJ-er i LA, NYC og London.

De skal tilsynelatende sende 8 timer hver dag, døgnet og året rundt – til hele kloden. Ingen spoling, og faktisk også sporadiske meldinger fra sponsorer. Irriterende.

Men du har muligheten til å legge til det du liker i Min musikk, eventuelt også stemple dem som favoritter og dermed trene Apple Music litt mer i din musikksmak.

Om du derimot ikke har sansen for sjangre som grime og UK garage, er det ikke sikkert du synes tilbudet er like appellerende. Her er det ikke listetopper som dominerer, men mer spor for den som kan like det musikkanmelderne har sansen for.

Alt dette gir meg lyst på mer. Men det er også irriterende utelatelser her. For eksempel er det forferdelig vanskelig å skjønne seg på om musikken min ligger lokalt eller i skyen. Har du lyst til å spare på mobildata, er ikke Apple Music for deg.

Manglene er også tydelige

Apple Music tilbyr mange forskjellige innganger til musikken. FOTO: Skjermdump

Søkefunksjonen er heller ikke 2015 verdig, i hvert fall ikke om du har rukket å bli «bortskjemt» av Googles stadig høyere toleranse for feiltasting.

På disse feltene ligger hovedkonkurrenten Spotify langt, langt foran. Spotify har også fått stilige, nye funksjoner som Running, der algoritmene faktisk automatisk tilpasser en spilleliste etter tempoet føttene dine har.

De har også mer avanserte DJ-verktøy, som gjør det lett å lytte etter hvilke låter som er under oppseiling på et headset, mens du lar de beste sporene klinge ut over anlegget.

Apple Music er foreløpig ikke integrert med Sonos multiromsløsning. Dette er ventet innen utgangen av året.

Til slutt kommer det store trumfkortet: Prisen

Ja, det er den samme som for de andre – tilsynelatende. 99 kroner måneden. Men Apple Music tilbyr deg i realiteten seks samtidige strømmer på ett abonnement til 149 kroner.

Klarer du å samle seks venner eller familiemedlemmer som vil dele en konto (med familiedeling kan alle ha hver sin profil og hvert sitt bibliotek), har du altså muligheten til å betale 25 kroner måneden for nesten all musikk i verden.

Og når selv dette er gratis de tre første månedene, er i hvert fall terskelen for å starte så lav som den kan bli. Siden Apple Music alt finnes på PC, og snart kommer på Android, vil også de som ikke liker Apples maskinvare være aktuelle som kunder.

Konklusjon

Tilsammen blir Apple Music en attraktiv pakke. Den er foreløpig langt fra perfekt, men jeg vil ikke bli overrasket om Apple når sitt mål om 100 millioner brukere innen et par år.

Her kan du lese noen utvalgte internasjonale anmeldelser: «Apple Music: The first reviews are in»

Les flere underholdningssaker her!