De siste årene har TV-seingen i aldersgruppen 13 til 29 år falt kraftig, og verst har det gått det ut over TV 2, ifølge Dagens Næringsliv.

I årets tre første måneder var det daglige TV-inntaket av NRK på 19,2 minutter i denne målgruppen, mens tallet har falt til et drøyt kvarter for TV 2.

Følg trd.by på Facebook

TV-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat, som analyserer TV-markedet på vegne av reklamekjøperne, mener TV 2 har mistet grep om den yngste og mest attraktive målgruppen.

– Det er nok mange faktorer som spiller inn. Men tidligere hadde nok TV 2 et større grep om ungdommen gjennom serier som «Friends» og «Seinfeld». Det var store amerikanske TV-serier som alle ønsket å se på. Nå er jo de borte, sier han.

Direktør for innhold og kanaler i TV 2, Trond H. Kvernstrøm, forklarer tapet av seertid til NRK med flere årsaker, men peker blant annet på at statskanalen er blitt mer kommersiell.

– Det er nok mange årsaker. Men NRK er gradvis blitt mer kommersielle over tid. Du kunne se en tydelig vridning da TV 2 etablerte seg i 1992 – og de siste årene har de beveget seg inn på typiske TV 2-programmer som Farmen, der de nå har sin egen versjon som heter Anno, Stjernekamp og lignende, sier Kvernstrøm.