Fretex har startet opp et nytt prosjekt for å få unge til å kjøpe brukte klær. Under navnet Fretex Grunder Challenge skal flere grupper i de største byene åpne opp pop-up-butikker etter eget ønske og design.

Følg trd.by på Facebook

Unike plagg

Og i Trondheim skal en gruppe med studenter fra medievitenskap på NTNU sørge for en helt unik opplevelse på Solsiden kjøpesenter 14. til 16.april.

- Vi ble kontaktet av Fretex og spurt om vi ville være med. Så nå har vi plukket ut de 1000 fineste plaggene vi fant på hovedlageret i Trondheim og jobber med å få på plass designet på butikken, forteller Karianne Breivik Eldnes.

Visste du at Livid Jeans har utvidet med håndplukkede vintage-klær?

Karianne Breivik Eldnes og medstudentene skal åpne midlertidig butikk på Solsiden. Foto: Privat

Sammen med medstudentene Robin Vestgård Jørgensen, Stian Monsø, Ann-Harriet Granberg, Petter Skipperø og Mari Johansen, håper de å stikke av med premien i konkurransen.

- Den gruppen som får mest omsetning og lager en mest mulig bærekraftig og designmessig kul butikk vinner. Premien er heder og ære og 10.000 kroner som vi kan gi bort til et ønsket formål i Frelsesarmeen, sier Eldnes.

- Gjenbruk er kult

Hun forteller at studentene har store planer for hvordan de skal dra i land seieren.

- Vi har jobbet mye med utformingen av butikken, også har vi valgt ut klær som vi vet mange unge og studenter kunne tenke seg. Det blir en helt annen opplevelse enn å gå i en vanlig Fretex-butikk, lover Eldnes.

For hele målet er å se hvordan Fretex kan tiltrekke seg unge kunder.

- Gjenbruk og secondhand er kult, og det skal vi vise. Hos oss kan man fornye vårgarderoben med unike klær til en billig penge, lover Eldnes.

En annen gruppe studenter fra Høyskolen Kristiania er også med i konkurransen, og arrangerer sin Fretex pop-up butikk på Mercur-senteret 7.-9-april.

Visste du at du snart kan du få vegetarmat levert på døra i Trondheim?