Frøyværingen, som er bosatt i Trondheim, har nemlig en hobby litt utenom det vanlige. På fritiden driver hun aktivt på med dragracing, og det er heller ikke på hvilket som helst nivå. Hun har i flere år kjørt løp i EM, de siste årene for et engelsk lag, men nå satser hun enda tøffere. Nytt av året er at hun og kjæresten har startet sitt eget team, et prosjekt for fremtiden.

- Jeg konkurrerer i en ny bil, i en ny klasse i år. Vi har fått inn unge mekanikere og bygger egentlig for fremtiden.  Det tar mye tid, krefter og penger, forklarer hun.

Utgifter på hundretusener

For det koster å holde på med en motorsport som dragracing, i hvert fall om man driver sitt eget team. Bremnes forteller at ei konkurransehelg kan koste så mye som 100 000 kroner, om man er heldig. Gjennom en hel EM-sesong på et godt busjett kan det gå med opp mot 700 000 kroner, men hun bedyrer at teamet deres ikke er helt der ennå. Selv med så høye kostnader har hun troen på at det er verdt å satse på.

- Grunnen til at vi etablerte et eget lag var at vi kunne styre alt selv, og på vår måte. Likevel medfører jo det også at vi får mye mer jobb, blant annet med å skaffe sponsorer, som er noe av det vanskeligste her i Norge. Vi må nok rette oss mot det engelske og amerikanske markedet. Det er litt synd at det er slik, for det finnes så utrolig mange gode utøvere her til lands, forteller hun.

Et dragrace utsetter førerne for G-krefter opp mot seks G. Foto: copyright of julianhunt.net

Selv har hun også et høyt nivå inne, og utkonkurrerer støtt og stadig noen av de beste i gamet. I 2015 fikk hun debuten sin i EM. Hun har kjørt dragrace siden hun var 15 år gammel. Etter hvert som hun har blitt gamlere har også bilene og klassene blitt tøffere. I fjor var hun faktisk med på å skrive historie. Hun var én av to jenter på startstreken i finalen i en EM-runde for aller første gang.

Enorme krefter

Bilene hun har kjørt har 10 000 hestekrefter, og gjør unna en strekning på drøyt 400 meter på litt over fire sekunder. Det gjør at hun kommer opp i en toppfart på rundt 500 kilometer i timen. På fire sekunder der altså. Det gir henne en belastning på opp mot seks G, nesten like mange G-krefter som en jagerflypilot opplever. Det skulle normalt få en til å skjelve i knærne.

- Jeg blir aldri redd, men er alltid nervøs. Det mener jeg også at man skal være. Man må skjønne hvilke konsekvenser man kan møte, og kommer man dit at man blir for komfortabel, så kan det fort skje feil. Det er veldig mye sikkerhet knyttet til sporten, men det er alltid en risiko. Jeg har kjent folk som har mistet livet.

I år satser Birgitte Bremnes med sitt eget team i dragracing, etter flere år som fører for et engelsk lag. Foto: copyright of julianhunt.net

Å kombinere livet som revisor og dragracer ser hun ikke på som noe problem, annet enn at det koster å drive med motorsport.

- I jobben er det gjerne litt travelt på våren under årsoppgjøret, men vi får til gjengjeld litt lenger sommerferie, så det passer veldig bra sånn sett. Det passer kanskje ikke så bra de gangene jeg er på løp ellers i sesongen. Man blir møkkete bare man setter en fot innenfor garasjen, og da gjør det seg kanskje ikke med hvit skjorte på jobben etterpå, forteller hun og ler.

Selv håper hun dette er noe hun kan holde på med i lang tid fremover.

- Dette er noe jeg i prinsippet kan holde på med til jeg er gammel. Det finnes 70-åringer som holder på med det nå også, så det er ikke det som skal stå i veien. Det er vel heller pengene som til slutt kan sette en stopper, for det er en dyr sport. Samtidig er det noe jeg har drevet med hele livet, så det er ikke bare å legge det vekk heller, konstaterer hun.