- Dette føltes ganske greit, sier Sander Mathisen (17), som nettopp har løftet pokalen til værs etter en finale som varte i nesten 90 minutter.

Han deltok sammen med laget fra service og samferdsel VG2, som i forrige semester satte seil og cruiset seg gjennom e-sport-turnerningen.

- Dere hadde kanskje et favorittstempel i forkant av dagens finale?

- Ja, vi hadde nok det, erkjenner han.

Læreren i e-sport, Aleksander Hole, synes det var artig å se at så mange av elevene ble igjen som tilskuer, selv etter at det ringte ut til friminutt. Foto: Richard Sagen

Norges første skolefinale

Sammen med resten av guttene Khoi Nguyen, Markus Søreng Andresen, Jonas Malvik Nordø og Sebastian Nordanger Langeland skrev de dermed et lite stykke historie ved å vinne det som trolig var Norges første skolefinale i Counter-strike.

- Tilsammen har 12 lag og 60 elever deltatt i turnerningen, sier læreren for den ferske e-sportlinja, Alexander Hole.

I tillegg hadde de et lærerlag med i turnerningen.

- Vi fant ut at vi måtte legge oss i hardtrening til neste år, sier han til publikum etter å ha overrukket pokalen til service og samferdsel-laget.

Jørgen Mo og Jon Freddy Jakobsen, eller Naireks som heter på internett, kommenterte hele finalen over høyttaler-anlegget. Foto: Richard Sagen

Hadde et lite håp

Gymsalen på Tiller videregående skole var i anledning finalen rigget til kamp, foran fulle tilskuerbenker. På scenen var gamingstolene og resten av utstyret bært opp fra det vanlige e-sport-rommet.

Vinnerlaget møtte medier og kommunikasjon VG1, som alt i alt virket tilfreds med en andreplass. Finalerundene skulle gå over tre kart, eller i tre runder, for den som ikke helt vet hva spillet går ut på.

For hver runde vinner det laget som først klarer å runde spillet 16 ganger. Selv om Service og samferdsel var favoritter i forkant, gikk medier og kommunikasjon hardt ut og ledet faktisk 3-0 de første spilleminuttene.

Likevel ble de hentet inn, og finalen ble avsluttet etter runde to da medielaget ikke lenger hadde muligheten til å avansere.

- Det var veldig kult å få oppleve en skikkelig profesjonell turnerning, sier Håkon Løvfald (16), som deltok på Medier og kommunikasjons-laget sammen med Adrian Asli, Børge Tiller Jensen, Markus Johansen og Håvard Saanum.

Han forklarer at de hadde et lite håp i forkant av finalen.

- Men vi visste at de var ganske gode.

I likhet med service og samferdsel har de også hatt en nesten uhindret vei mot finalen, sett bort fra at de tapte én kamp - også den gangen mot onsdagens vinnerlag.

Håkon Løfald (16) synes ikke det var spesielt stressende å spille foran en fullsatt gymsal. Han kom på andreplass sammen med laget fra Medier og kommunikasjon. Foto: Richard Sagen

Scenen versus alene

Lærer i e-sport, Alexander Hole, er veldig fornøyd etter dagens konkurranse.

- Jeg er kjempefornøyd. Ingen tekniske problemer, og flott at det var så mange av tilskuerne som valgte å følge med selv om det ble langfriminutt, sier han etter at alt er over for denne gang.

Han forteller også om overaskelsesmomentet guttene fikk da de fikk se den profesjonelle riggingen med scene på utstilling for alle.

- De er jo vant til å spille hjemme alene.

- Hvordan var det å spille foran så mange tilskuere?

- Det var veldig stressende, og jeg ble bevisst på at jeg ikke vil gjøre like mange feil som jeg vanligvis gjør. Jeg ble litt skjelven, og følte at jeg måtte «steppe up».

Det skulle ikke stå på rigginga da Tiller videregående skole inviterte til finale i dataspillet Counter-strike onsdag denne uka. Foto: Richard Sagen

Mer enn bare skyting

Hole forklarer at det er mer til Counter-strike enn skytingen.

- Vi har fokus på lagarbeid og taktikk, og hvordan de kommuniserer i spillet.

For eksempel nevner han den hårfine linja mellom det å kommunisere godt med lagkameratene over hodetelefonene og det å overdøve det man faktisk må høre i spillet.

- Vi trener på å få sagt det man må si, raskest mulig.

E-sportlinja på Tiller er én av tre linjer i hele Norge, og alle tre er nettopp ferdige med sitt første semester.

- Halvåret har gått over all forventning. Vi har prøvd masse, fått nye samarbeidspartnere og elevene har vært fornøyde.

Hole er opptatt av at elevene skal få være med å forme utviklingen til linja som de bruker fem timer av ukeplanen på. I tillegg skal elevene vurdere seg selv som e-sport-utøver gjennom året. Ingen av elevene fra e-sportlinja var i finalen.