I den lille oransje bua på Leangen ligger den store drømmen til 23-årige Sander Kommedahl. Da verken Innovasjon Norge eller noen andre kunne hjelpe han med lån til oppstarten, tok han saken i egne hender.

- Jeg har tatt opp et privat lån i banken og har brukt alle sparepengene på dette, sier den blide nordlendingen, og referer til sykkelbua som han har kalt Stålstua.

Lik trd.by på Facebook

Spesialbygd

Foreløpig er Stålstua et samlingssted for sykkelinteresserte. Han bruker mye av tiden på å reparere og restaurere gamle sykler. Hver søndag åpner han dørene for kjente og ukjente med glede av hesten på to hjul, og der serverer han rykende fersk kaffe over lukten av girolje og lakk.

Sander Kommedahl (23) utenfor Stålstua på Leangen. Foto: Pål Haugbro

- Det er en del av planen med Stålstua, men det jeg håper å leve av er å bygge sykler fra bunnen av. At folk kan komme inn å bestille sine egen custom sykkel, og lansere min egen sykkelkolleksjon, sier Kommedahl.

Helt siden han var 12 år gammel har han jobbet med sykkel i hjembyen Bodø, og allerede da dukket tanken om å bygge egne sykler opp.

- Det har vært en fjern drøm, men kom tilbake for fullt for noen år siden. Da var jeg i Minnesota i USA med familien, og jeg snublet over en mann som holdt kurs i sykkelbygging. Jeg skrapte sammen alt jeg hadde og meldte meg på sommeren etterpå. Tre uker senere hadde jeg bygd min helt egen sykkel, som først bare startet med en kasse med stålrør, sier Kommedahl.

Vil lage fabrikk

Tiden etterpå har han blant annet brukt til å perfeksjonere sveiseteknikken enkelte bruker ved bygging av sykler, kalt «fillet brazing». Ved hjelp av en åpen flamme som holdet et sted mellom 2.800 og 2.500 grader skal stålrørene sveisen sammen til en ramme som er så nøyaktig satt sammen at det ser ut til at hele greia er støpt slik.

- Det er høyt ansett i miljøet, og omtales nesten som en kunst om man virkelig er god. Det er en teknikk som tar tid, men det gir også en sykkel som nesten er evigvarende.

Dette er den første sykkelen Sander har bygget selv fra bunnen av. Foto: Pål Haugbro

Han mener Trondheim er den perfekte byen å starte opp «Stålstua» i, og planen er å leve av sykkelbyggingen. Det tror han er fullt mulig.

- Trondheim er en aktiv sykkelby og blant annet kommunen bruker mye ressurser på sykkelveier og tilrettelegging.

- Hvor ser du deg selv og Stålstua om 10 år?

- Da har jeg startet en ny sykkelfabrikk i Norge, og har skapt en konsept som folk har hørt om kjenner til, sier Kommedahl.