Du kjenner den blomstrende duften lenge før du ser skiltet når du kommer rundt hjørnet av Nordre gate. Og om du har lurt på om andre legger merke til lukta fra Lush Costmetics, trenger du ikke lure lengre.

- Lukta er noe alle kundene kommenterer. I alle fall ni av ti, sier butikksjef Isabel Køhler (25) lattermildt.

Lik trd.by på Facebook

Trekker kunder

Og de er inne på noe. For den lukta, som faktisk går under navnet «Lush-lukta», er butikkens mest kjente varemerke. Såpass mye Køhler beskriver den som den største markedsføringssatsningen.

- Lush bruker ikke penger på markedsføring, men den gode lukta blir som et trekkplaster. Filosofien er at man heller skal bruke penger på å utvikle gode produkter og holde prisene lave samtidig som man satser på dyre- og naturvennlige ingredienser i alle produktene, sier Køhler.

Såpass populær er Lush sitt luktende varemerke, at de har prøvd å gjenskape den i konsentrert form.

- Vi har en produktserie som heter Karma, og den har en lukt som minner om den karakteristiske «Lush-lukta». Men den er jo nærmest umulig å gjenskape hundre prosent, for lukta er jo en samling av tusen forskjellige dufter samlet på et sted, sier Køhler og peker på fargerike såpeskum og kremer.

Populært

I mars fyller butikken syv år i Trondheim, og er en av fem butikker den britiske kosmetikk-kjeden har i Norge. Fra Trondheim finnes også kjedens hovedlager som hver dag pakker og sender hundrevis av velduftende kosmetikk-produkter ut til kunder landet rundt. Og suksessen til Lush er på vei oppover, mener Køhler.

- Vi ser stadig at flere folk kommer innom. Det virker som om miljø- og dyrevern er mer viktig for folk, og da er det mange som velger våre produkter.

Likevel er det ikke spørsmål om produktene Køhler får mest.

- Nei, det var den lukta, igjen. Folk lurer på om vi ikke får hodepine av å stå her hele dagen. Men det gjør vi ikke, alle som jobber her elsker jo «Lush-lukta», mener Køhler.

Det er flere unge folk som satser på sin egen bedrift i Trondheim nå om dagen. Danske Jakob (31) elsker vinyl, kaffe og gjenbruk. Med det i bakhodet ble denne kaffe- og vinylsjappa på Møllenberg til.