For noen er bilinteresse en hobby, men for trønderen Kjetil Møkkelgård er det en livsstil.

Lik trd.by på Facebook!

Det er åtte år siden trønderen startet med ombyggingen av sin Opel Omega 1989-modell. Det har tatt over 10.000 arbeidstimer og 30-åringen har brukt 1,3 millioner kroner på prosjektet.

Se bildeserie i toppen av saken!

Og det er ingen el-bil han har bygget. Nå har bilen 1100 hestekrefter, bruker drivstoff som koster 60 kroner literen og spøler på svart asfalt i femte gir.

- Mange mener kanskje at jeg har dratt prosjektet litt langt, men de er imponert over at jeg aldri har gitt opp. Men med pengene jeg har brukt kunne jeg nok hatt ei fin hytte ved sjøen, sier Møkkelgård til trd.by.

Sjekk ut: Slutter i TV2

Kjetil Møkkelgård har montert inn fire sportsseter i bilen, slik at venner kan sitte på når han drifter på banekjøring.

Satt sammen bilen på nytt

Hele bilen ble demontert fra hverandre og syredyppet for å fjerne rust. Selve velteburet inni er laget av eksperter i Sverige som blant annet lager det samme til Petter Solbergs biler.

Under lakkeringen brukte 30-åringen godt over 30 ruller med maskeringsteip og motoren som driver det hele i gang er en Opel Lotus, som det bare finnes 858 av i hele verden.

Men det er også den eneste motoren av den typen som sitter i en stasjonsvogn.

Sjekk ut: Statistikken der norske studenter slår Finland og Sverige

Dette er resultatet etter syredupping for å blant annet fjerne rust. Foto: Privat

Bruker 200 liter på en dag

Bilen brukes som banebil og henholdsvis til drifting. Og det legges i noen kroner når Opelen svir gummi under banekjøring.

- Jeg kjører jo på et spesielt drivstoff, oktan 109. Det er racefuel som mer eller mindre er flybensin, sier Møkkelgård.

Og med 60 kroner for literen, og rundt 200 liter på en dag på bilbanen, blir det fort litt utgifter.

Disse studentene kan også risikere store utgifter!

20 dekk på ei helg

- Samtidig sliter man vel ut rundt tjue til tretti dekk i løpet av ei helg, og de koster jo også 1000 kroner dekket, forklarer han.

Men alle pengene han bruker på bilen er kun opptjente midler.

- Jeg har bygget når jeg har penger, og selve bilen er ferdig nedbetalt, sier Møkkelgård som til daglig jobber som serviceingeniør på Nordsjøen.

Han anslår at bilen i dag mest sannsynligvis er verdt en 800.000 kroner, men det er uaktuelt å selge.

- Med alle de timene jeg har lagt ned i bilen, så er det ikke et tema engang.

Slik ser motorrommet ut ferdig. Én av 858 motrorer som finnes i verden sitter i bilen til Kjetil. Foto: Privat

Ønsker å få på skilt

Nå jobber Møkkelgård inn mot å få bilen registrert på norske veier. Før den tid må bilen TUV-godkjennes i Tyskland.

- Siden jeg har bygget bilen selv er det et krav om at den holder en viss standard. Så i Tyskland vil de sjekke hele bilen fra topp til tå, hvis den går igjennom der kan jeg få på norske skilter, sier 30-åringen, som håper det blir klart allerede til sommeren.

- Det tok åtte år å få bilen ferdig, men hva nå?

- Jeg har jo bikket tretti år da, kanskje det er på tide å fokusere på å få seg kjæreste og familie. Det ser i alle fall likere ut nå som bilen er ferdig, avslutter han humoristisk.