Et nytt konsept kalt Stylestops skal gjøre det mulig for hvem som helst å bestille en frisør eller stylist hjem til seg. Konseptet er under utvikling i Møre- og Romsdal og første testpanel er befolkningen i Trondheim.

- Trondheim er en perfekt plass å starte med tanke på størrelsen på byen, demografien, det er mange studenter og det virker som trønderne er mottakelige for nye ting, sier markedsansvarlig i Stylestops, Trond Nedal til trd.by.

Følg trd.by på Facebook

- Mange dyktige mennesker uten fagbrev

Stylestops er en plattform hvor personer både med og uten fagbrev kan registrere seg som frisører og stylister, og deretter tilby sine tjenester til brukerne på nettstedet.

- Vi fremhever alle faglærte, men ønsker ikke å ekskludere ufaglærte da det finnes utrolig mange dyktige mennesker uten fagbrev. Heldigvis er det ikke et lovkrav at man må ha fagbrev for å hjelpe andre mennesker. Vi er mest opptatt av at de som registrerer seg som ytere er dyktige stylister med høy integritet, faglært eller ei, sier Nedal.

Markedsansvarlig i Stylestops, Trond Nedal. Foto: Privat

Ifølge Nedal er konseptet enkelt, man registrerer seg på nettstedet, enten som tilbyder eller kunde, velger hvilken tjeneste man vil ha og avtaler deretter at frisøren eller stylisten kommer hjem til seg.

- Det å bli behandlet i eget hjem er ikke noe nytt, det er noe folk gjør fra før av i dag. I tillegg er betalingsprosessen trygg, da vi tar imot den først, og frisøren eller stylisten får pengene etter behandlingen er utført, sier han.

Snekker-duoen Ihvan og Hassan har null frisørerfaring - nå har de åpnet salong

Tar 15 prosent av inntjeningen selv

Stylestops har planer om å lansere nettsiden den 15. januar og bedriften sier de ønsker å gjøre frisører og stylister mer tilgjengelig for folk.

- Vårt mål er å bli en slags Tinder innenfor tjenester for frisering og styling. Vi har en drøm om at alle skal føle seg bra og at man skal kunne ta seg et glass vin hjemme mens frisøren kommer på besøk, sier han.

- Hvor mange prosent av det tilbyderne tjener tar dere selv?

- Vi tar 15 prosent, sier Nedal.

Frisører skeptiske til denne hårtrenden

- Respektløst

Norske frisør- og velværebedrifter reagerer på det nye konseptet. Fylkeskontakt i Sør-Trøndelag, Vigdis Marthinsen, sier det er en grov undervurdering av faget.

- Her ønsker man velkommen alle som kan holde en saks/sminke og så videre. Det fremstår for oss ganske respektløst i forhold til de som har en fireårig utdanning i bunnen og som ofte har mange kurs for å være oppdatert på trender, klipp og farge, styling og så videre, sier hun.

Dette er den nyeste frisørsalongen på Solsiden

Fylkeskontakt for Norske frisør- og velværebedrifter i Sør-Trøndelag, Vigdis Marthinsen. Foto: Marit Langseth

- Setter egne priser

Marthinsen reagerer også på hvordan virksomheten skal tjene penger.

- Denne type virksomhet har i noen grad sin inntjening ved at tjenesteyters lønn er skattefri eller enda verre – ikke beskattes. Plattformen setter en lønn, og for den som skal utføre arbeidet er det derfor svært viktig at man påser at man får betalt alle utgiftene som fører med å ha selvstendig næring, sier hun.

Nedal kommenterer at tjenesteyterne på plattformen setter sine egne priser.

- Å få betalt for oppdrag som er formidlet på StyleStops er ikke noe mer dramatisk enn en hvilken som helst annen form for selvstendig næringsvirksomhet.  Alle tjenesteytere tar selvsagt gjeldende skatte- og avgiftsregler til følge, sier han.

Dette er den nyeste hårtrenden på Instagram

- Lite rettferdig konkurranse

Marthinsen setter også spørsmålstegn ved om denne tjenesten blir å regne som svart arbeid. - At plattformer som dette presser prisene er noe vi ser på enkelte som har startet innen andre tjenester. Det vil kunne være svært konkurransevridende og kan i verste fall føre til at seriøse virksomheter blir dyrere i sammenligning. Det er en lite rettferdig konkurranse hvis det er fordi det jobbes svart eller det går på bekostning av tjenesteyter. I så fall blir det konkurransevridende på helt feil premisser, sier hun.

- Bransjen er litt på tuppa

Nedal mener denne kommentaren er basert på synsing. - Prisene som tjenesteyterne setter vil variere, akkurat slik som prisene varierer veldig fra salong til salong. Heldigvis betaler alle aktører skatt etter gjeldende regler, så det som sies rundt dette har jeg ikke noen kommentar til, sier han.

- Bransjen er litt på tuppa, og det er greit nok, men vi vil heller råde dem til å løfte blikket å se hvordan vi kan spille på lag. Verden er i konstant endring, og det er en bra ting, legger Nedal til.

Her åpner en 300 kvadratmeter stor interiørbutikk