Har du regnet på hvor mye en bil vil koste deg i måneden, og funnet ut at det akkurat passer inn i studentbudsjettet ditt?

Som kjøper og selger er det flere ting du bør passe på.

Byas tok kontakt med Forbrukerrådet og en advokat.

Her er noen gode råd.

Følg trd.by på Facebook

Kontrakt

Dette er desidert det viktigste for både kjøper og selger når det kommer til bil.

– Bruk en skikkelig kontrakt. Kontrakten vil alltid være det viktigste dokumentet, her står det hva som er avtalt mellom kjøper og selger, sier regiondirektør i Forbrukerrådet, Edith Nøkling.

Kontrakten skal være tydelig. Veldig tydelig.

Hvis ikke kan kjøper komme tilbake og klage på feil og mangler.

Dette gjelder til og med hvis selger skriver at «bilen kjøpes som den er».

– Dette er en misforståelse som ofte oppstår. Selger skriver at bilen selges som den er, og tror derfor at kjøper ikke kan klage, men det er feil, sier advokatfullmektig i Endresen Brygfjeld Torall AS, Arvid Berentsen og fortsetter:

– Har du ikke ført opp sentrale opplysninger i kontrakten, så har kjøper klagerett, sier han.

Er det grove kontraktsbrudd kan kjøpet heves.

Selger du en bruktbil, må du huske på at kjøper har to års reklamasjonsrett. Du kan derfor bli stilt ansvarlig for en bil du solgte for to år siden.

Fraskriving av ansvar

Som selger kan du fraskrive deg alt ansvar, så lenge dette er tydelig gjort rede for i kontrakten.

Dette trenger ikke nødvendigvis bety at bilen er elendig, men da bør du som kjøper være ekstra oppmerksom.

– Ha litt lavere forventninger til bilen. Når selger fraskriver seg ansvaret, kan det fort være at bilen har mangler eller er et reparasjonsobjekt, sier Nøkling.

Ta vare på alt skriftlig

Har du sendt tekstmeldinger med selger eller kjøper? Kanskje dere har hatt en mailkorrespondanse?

Ta vare på dette, oppfordrer Nøkling:

– Mange kjøpere lagrer ikke bilannonsen som de fant på Finn. Den kan være bra å ha i bakhånd dersom du kommer over et problem senere. Dette gjelder også mailutveksling mellom kjøper og selger. Her kan det komme fram viktige opplysninger, sier Nøkling.

Vær ærlig

En god lærdom i livet, men like viktig når du skal kjøpe eller selge bil.

– Ikke hold noe skjult. Det dummeste du kan gjøre er å pynte på annonser og skjule ting. Annonserer du for en strøken bil, men det viser seg å være noe helt annet, vil det slå tilbake på deg, sier Nøkling.

– Holder du som selger tilbake viktig informasjon, eller har du gitt direkte feilopplysninger om bilen, vil kjøper kunne klage på dette — også hvis bilen er «solgt som den er», sier Berentsen.

Det kan være lurt for begge parter å ta bilen med til et verksted. Foto: Jonas Haarr Friestad

Få bilen på verksted

Dette er et råd begge parter vil dra nytte av.

Selger og kjøper får vite eventuelle mangler, dette kan gjøre det lettere for partene å bli enige om en fornuftig pris.

– Selger bør ha god kunnskap om bilen. Er du ikke bilkyndig selv, så bør du få et verksted til å se på den. Skulle en viktig del av bilen ryke kort tid etter salg, vil selger bli holdt ansvarlig, sier Berentsen.

En sjekk hos verkstedet før et salg får også støtte av Forbrukerrådet.

– Det kan dukke opp feil som også selger ikke var klar over, sier Nøkling.

Gå gjennom punktlista

Forbrukerrådet har på sine nettsider en punktliste over hva som kan være lurt å se etter før du skal kjøpe deg en bruktbil.

Sjekk kilometerstand, serviceheftet og EU-kontroll.

Har årsavgiften blitt betalt? Er det heftelser på bilen? Er personen som selger deg bilen samme person som eier bilen?

KJØRESKOLER: Her kjører du opp billigst i Trondheim

Hvis noe går galt, spør deg også om dette: Er det vits å klage?

– Mange kjøpere har også urealistiske forventninger når de kjøper en bruktbil. Det er ikke alle mangler selger står ansvarlig for, sier Nøkling.

Dette gjelder særlig slitasje på slitedeler. Her må du nok punge ut selv.

– Dette er for eksempel bremseskiver, vindusviskere, dekk og lyspærer. Hver minste lille feil fører ikke automatisk til at du kan heve et kjøp eller kreve kompensasjon fra selgeren, sier advokaten.

BOLIG: Krangling om depositumet? Dette kan du gjøre

Klaging vil ta tid

Er du ikke fornøyd med kjøpet kan du klage til Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet prøver først å få partene til å bli enige. Funker ikke det, går saken videre til Fobrukertvistutvalget.

Dette utvalget tar et standpunkt og en av partene får medhold.

STATENS VEGVESEN: Dette er grunnene til at det blir kø på motorveien

Denne avgjørelsen må følges, hvis ikke må du ta saken inn for retten.

– Det lureste er å løse saken selv, det vil ta tid å ta saken gjennom Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget. Ikke minst gjennom rettsvesenet, sier Berentsen og legger til:

– Å krangle om et bilkjøp kan fort bli dyrt for den tapende part – i alle fall hvis det er brukt betydelige summer på sakkyndige, advokater og til leiebil. Man må vurdere hvor mange penger det handler om, hvor god sak man har og spørre seg om det er verdt det, avslutter han.

Bil ligger på klagetoppen hos Forbrukerrådet. I 2015 utgjorde bruktbil-sakene hele 27,8 prosent av alle klagene Forbrukerrådet behandlet.

OVERSIKT: Dette er de mest populære bilene i Trondheim