Nordmenn bruker hvert år mye penger på gaver, og ofte vanker det diamanter til den ekstra spesielle.

Men hvorfor er det slik? Vi har tatt en titt på fire av de vanligste mytene rundt diamanter.

1. Diamanter er sjeldne

Selv om du ikke finner diamanter når du graver i hagen, er edelstenen langt vanligere enn prisen skulle tilsi.

De store diamantselskapene har stålkontroll over hvor mange diamanter som kommer på markedet. Dette gjør det mulig å skape en kunstig form for sjeldenhet som driver opp prisen.

Denne forretningsmodellen oppsto på 1880-tallet med selskapet De Beers, som opptil 1990-tallet kontrollerte rundt 90 prosent av verdens diamantproduksjon.

I dag kan diamanter i tillegg framstilles på kunstig vis, men disse er for det meste til industriell bruk, slik at de naturlige diamantene holder en høy pris.

En ansatt sorterer diamanter i en kutt- og pussefabrikk. Scanpix/Arko Datta

2. Diamanter har «alltid» vært symbol for kjærlighet

Har du noen gang hørt ordtaket «diamonds are for forever»?

Dette ordtaket kommer fra De Beer’s suksessfulle diamantreklamer fra 1930-tallet. Gjennom reklamer og produktplassering i Hollywood-underholdning, ble folk solgt på idéen at selv den enkleste mannen i gata måtte kjøpe diamanter til sin kjære.

Diamonds are forever

Det er også fra De Beers reklamer at idéen om å bruke to månedslønninger på diamantringer kom fra.

Mens amerikanere ble bedt om å bruke to månedslønninger, fikk engelskmennene beskjed om å bruke bare én.

Japanske menn ble på sin side bedt om å bruke tre månedslønninger på den sjeldne edelstenen som symbol på evig kjærlighet.

Victoria's Secret Fantasy BH til en verdi av ca. 18 millioner kroner. Scanpix/Kevork Djansezian

3. Det er slutt på "blod-diamanter"

I 2003 ble «Kimberly-prosessen» opprettet.

Denne prosessen, som er et samarbeid mellom flere land, skal sikre at rådiamanter ikke kommer fra land hvor det er konflikter rundt utvinningen.

Prosessen har fått mye kritikk, og studier viser store avvik blant utvinningsland.

En rapport på Guinea, i Vest-Afrika, viser blant annet at det eksporteres flere diamanter enn det skulle vært mulig for landet å utvinne.

Rapporter viser at det fortsatt sirkulerer såkalte blod-diamanter på markedet. Scanpix/Felipe Dana

4. Folk kjøper "alltid" diamanter

Med diamanter profitabelt knyttet til kjærlighet, sikret bransjen seg et stabilt marked for diamantsalg.

Historien viser derimot at salget av diamanter daler i dårlige tider. Folk forelsker seg fortsatt, men dropper fort diamanten til fordel for litt ekstra i lommeboken.

Etter den økonomiske nedgangen i 2008 hadde diamantbransjen sitt dårligste år på lenge, og tallene viser at salget av diamanter falt med 20 prosent i USA.