Et forsøk i kantinene på fire danske skoler viser at det er enkelt å få folk til å ta sunnere valg. Det skriver forskning.no.
Til vanlig sto brus og energidrikk i elevenes øyehøyde i kjøleskapene, men i løpet av ei uke ble de flyttet til de nederste hyllene. Vann og juice var dermed i øyehøyde, noe som igjen gjorde at de kjøpte mer av det. Salg av brus og energidrikk gikk ned, viste forsøket, som nylig ble publisert i tidsskriftet Food Quality and Preference.
Drikker du mye lettbrus? Det kan være dårlig nytt for tarmen din
Forsøket gir ikke svar på om elevenes valg av drikkevaner endret seg over tid, men føyer seg i en rekke studier som tyder på at enkle endringer i omgivelsene – også kalt dytt eller nudges – kan få folk til å ta sunnere valg.
Nudges får folk til å endre adferd i motsetning til opplysningskampanjer som oppfordrer til en sunnere livsstil, ifølge forsker Bent Egberg Mikkelsen.
– Med nudging får vi omgivelsene til å gjøre arbeidet for oss. Vi har drevet mye forskning som viser at det har en effekt, sier han.
Ikke alle forskere er like begeistret for metoden, og i 2020 publiserte en rekke forskere fra Aarhuus Universitet en kritisk analyse av 66 studier om nudging på helseområdet.
– Analysen konkluderte blant annet med at mange av forsøkene er enkeltstående og kortvarige.
Denne artikkelen er publisert hos Trd.by tidligere, men deles på nytt til glede for nye lesere.