Er du på jobbjakt? Da lønner det seg å bygge nettverk, mener Caroline Østensjø (28) fra Haugesund.

Og hvordan gjør du det? Med LinkedIn, ifølge 28-åringen, som har holdt kurs både for bedrifter og studenter i bruk av det sosiale mediet.

– LinkedIn er som Facebook for arbeidssøkere. Siden gir deg muligheten til å skape en profesjonell fremstilling av deg selv, sier hun.

Lik trd.by på Facebook

Genialt for nettverksbygging

LinkedIns nettverk har over 400 millioner medlemmer i 200 land.

I Norge er det ifølge Østensjø rundt 200.000 ledere som bruker siden. Med andre ord finnes det jobbmuligheter, hvis en spiller kortene sine riktig.

– Det er rett og slett en genial kanal for nettverksbygging! Jeg har selv vært aktiv bruker siden 2013, og føler at jeg har fått mye igjen for det.

Selv om LinkedIn blir stadig mer populært, er det ikke nødvendigvis alle som vet hvordan siden kan brukes optimalt.

– Det er utrolig mye positivt du kan få ut av en aktiv LinkedIn-profil. Selv fant jeg for eksempel nesten alle informantene til masteroppgaven min gjennom siden.

Men skal noe godt komme ut av det må du holde deg oppdatert!

– Det er som et medlemskap på et treningssenter. Det hjelper ikke å ha medlemskapet hvis du ikke bruker det!

Gode tips

Trenger du hjelp med å komme i gang på LinkedIn?

Her er Carolines tips:

1. Legg til så mange du kan

Ha en lav terskel for hvem du legger til. Du må ikke nødvendigvis ha møtt personen du ønsker å legge til som forbindelse. Bygg nettverk og legg til alle du finner interessante.

2. Stort nettverk = muligheter

Jo flere kontakter du har, desto mer sannsynlig er det at du ser en stillingsutlysning i en oppdatering hos en du er linket med.

Her snakker vi gode jobbmuligheter!

3. Nye mulighetenes marked

Det koster penger å lyse ut stillinger på Finn, mens på LinkedIn er det gratis. Caroline spår at flere og flere kommer til å velge LinkedIn for å nå gode kandidater, så følg med!

4. Markedsfør deg selv riktig

Her har du mulighet til å beskrive dine beste kvaliteter.

Ta med erfaringer du har fått gjennom arbeid eller utdanning.

Alle profiler bør ha en kortfattet presentasjon om deg selv hvor du nevner hvem du er, hva du kan, og hvor du vil. Fyll ut profilen din så mye som mulig, anbefaler Caroline.

5. Verv og organisasjoner

Du kan legge til hvilke verv du har hatt og hvilke organisasjoner du har vært medlem av gjennom for eksempel studietiden din.

Har du hatt noen spesielle oppgaver knyttet til disse? Nevn de!

Mange arbeidsgivere ser på dette som positivt.

6. Norsk eller engelsk?

Det er fritt fram hvilket språk du ønsker å skrive på. Caroline har selv valgt å ha sin profil på engelsk da de jobbene hun har vært interessert i ofte har hatt utenlandske arbeidsgivere.

Tenk over hvor du vil jobbe, og hvilket språk som dominerer der.

7. Hva slags bilde velger du?

Unngå festbilder og useriøse bilder av deg selv. Det må ikke være et sort/hvitt bilde hvor du er stivpyntet heller.

Bruk et bilde som er ærlig og gir et riktig inntrykk av hvem du er.

8. Ha en åpen profil

Enkelt og greit. Hvis du får en LinkedIn-profil er dette ofte det første som dukker opp på Google.

Hvis en mulig arbeidsgiver søker deg opp på nettet er det flott om han/hun kan se profilen din.

9. Ny form for attest

På LinkedIn kan du sende en forespørsel til tidligere kolleger eller arbeidsgivere om å skrive en anbefaling av deg.

Dette vil da komme opp under tidligere stillinger og være synlig for alle som besøker profilen din.

Dette ser både profesjonelt ut, og gir et bedre helhetsinntrykk av deg og dine kvaliteter.

10. Hold deg oppdatert

Selv om Caroline er innom LinkedIn hver dag forteller hun at det ikke er nødvendig.

Likevel anbefaler hun alle å være innom siden 3-4 ganger i uken. Da er det enkelt å henge med, og få med seg det viktigste.

– Tidene forandrer seg og sosiale medier blir en større platform for jobbsøking og markedsføring. Det er viktig å henge med så man ikke går glipp av muligheter!