- Vi håper appen skal få publikum til å oppdage det de ellers ikke ville ha oppdaget. Vi ønsker å komme oss til Trondheim så fort som mulig, og å samarbeide med alt av scener i byen.

Det sier gründer Pouria Ruhi. Billettappen Last Call har han laget sammen med Jens Kristian Tøraasen, Aslak Normann og Felix Novovic. Appen ble først omtalt i Dagens Næringsliv.

- En by full av kultur

Selv har Ruhi studert i Trondheim i tre år, og forteller at Last Call selvsagt ønsker å komme til byen. Frem til nå har appen blitt testet av ulike scener i Oslo.

- Jeg har en enorm kjærlighet for Trondheim, etter å ha vært student der selv. Det er en by full av kultur, og er absolutt en destinasjon for oss.

Slik ser appen Last Call ut i bruk - og om kort tid er planen at det også skal dukke opp kulturbegivenheter fra Trondheim. Foto: Last Call

Appen lar brukere få tilbud om restplass-billetter til en redusert pris, kort tid før arrangementene finner sted. Akkurat nå jobber gründerne med å fullføre appens geofencing, slik at man kan få varsler om arrangementer lokalt.

På den måten kan du få «push»-varsel hver gang det dukker opp tilgjengelige billetter i nærheten av deg, enten du bor på Lade eller på Bakklandet.

- Har dere snakket med noen kulturaktører i Trondheim så langt?

- Vi har snakket litt med Samfundet, men har ikke begynt noen mer inngående dialoger. Ambisjonen vår er å få begynt med dette i løpet av juni, for så å kunne lansere i Trondheim i løpet av august. Vi håper det er noe scenene i Trondheim ønsker, vi trenger å få dem med på laget, sier Ruhi.

- Tilbud bør gjøres med en viss klokskap

Men hva tenker kulturtilbyderne om restplass-appen? Trd.by har kontaktet både Trøndelag Teater, Byscenen og Olavshallen.

Markedssjef Merete Wist Adde ved Trøndelag Teater forklarer at de så langt ikke har hatt noe restplasstilbud, rett og slett fordi det er få av deres forestillinger som har potensial til å bli helt utsolgt.

- Vi har et mangfoldig, og også smalt tilbud. Om det som hovedregel stort sett er fullt, er det glimrende med en slik mulighet i siste liten. Det er derimot ikke bra om det fører til at mange sitter på gjerdet og venter med å kjøpe billetter i siste liten, forklarer hun.

I appen får brukerne notifikasjoner om tilgjengelige restplassbilletter i nærheten. Foto: Last Call

Markedssjefen påpeker at Trøndelag Teater på ingen måte er avvisende mot et samarbeid med en aktør som Last Call. Likevel er hun usikker på behovet hos dem.

- Vi kan ikke selge ut godbitene våre hver dag. Tilbud må gjøres med en viss klokskap og forsiktighet.

Potensiell ny kanal

Daglig leder hos Byscenen, Ulrich Bang Sørensen, forteller at noen konserter selger seg selv, mens andre krever en ekstra innsats. Han sier at han kan være interessert i en dialog med Last Call, som potensielt kan være en ny kanal for dem.

- På den ene siden ønsker vi selvfølgelig å selge billetter til full pris, og å selge dem så fort som mulig. På en måte kan en slik tjeneste føre til at folk venter til det siste med å kjøpe billetter. På den annen side ønsker man et stort publikum og å holde show med et stort trykk. En fullsatt sal er selvfølgelig det beste. Så det blir litt både og, medgir den daglige lederen.

I tillegg peker han på at ulike management kanskje ikke ønsker å selge billetter med rabatterte priser, og at en teknisk løsning for de ulike billettleverandørene de bruker må være på plass.

Hos Olavshallen er de mer skeptiske til rabatterte restbilletter. Det handler mye om opplæring av publikum, forklarer pressekontakt Marit Glimstad.

- I så fall ville vi heller hatt en «early bird»-pris, der det å være tidlig ute gir større fordeler. Vi vil ikke lære opp publikum til å vente til siste liten.