Man kan nå se filmen i 86 land, ifølge Flixpatrol – som overvåker seertall for Netflix og andre strømmetjenester internasjonalt. Her fremkommer det videre at i alle de 86 landene, er Erik Skjoldbjærgs film blant Netflix' ti mest sette, skriver Dagsavisen.

I 49 av landene, blant annet i USA, er den norske krigsfilmen strømmetjenestens mest sette film, ifølge Flixpatrols oversikt.

– Dette er kjempepositivt. Det viser det vi hele tiden har trodd: At historien vi forteller i «Kampen om Narvik» har interesse utenfor Norge, sier produsent Aage Aaberge til avisen.

Filmen hadde norsk kinopremiere 25. desember, og den er så langt ikke tilgjengelig på Netflix her hjemme. Sist uke rundet kino-billettsalget 400 000.

Det var avisen Fremover som først meldte at «Kampen om Narvik» nå er sluppet på Netflix, utaskjærs.

– Vi har ikke gått ut med dette før nå. I motsetning til mange kolleger velger vi å satse på Norge, og la resten komme naturlig, sier Aaberge. Til sammenligning gikk de norske filmene «Troll» og «Gulltransporten» rett på internasjonale strømmetjenester, uten norsk kinovisning først.

De offisielle tallene fra Netflix kommer først neste uke, skriver Dagsavisen videre.