Bildet fra utenfor Downtown gikk nasjonalt og internasjonalt.

– De som leverte møblene våre i 2014, var fra Leeds i England. Til og med der hadde de sett det, sier utelivsveteran Jim Jacobsen (70).

Downtown-eier Jim Jacobsen (t.h.) møter Trd.by sammen med daglig leder Thomas Rosmæl (39). Foto: Ole-Fredrik Lambertsen

Jacobsen kan fortelle at scenene utenfor Downtown 25. september i fjor, ikke var første gang.

– Det har faktisk skjedd før. Da var det altså sånn at døra holdt på å bli klemt inn, sier Jacobsen.

Når det var, kommer vi tilbake til.

Tok over etter kamp

Men 24. november er det 30 år siden Jim Jacobsen åpnet nattklubb på adressen. Stedet vi kjenner som Club Downtown, het først Bør Børson – etter den kjente revyen.

– Vi fikk rettighetene til navnet fra Harald Tusberg og Egil Mohn-Iversen, mot et lite vederlag, mimrer Jacobsen.

I november 1992 åpnet Jim Jacobsen dørene til nattklubben Bør Børson, som senere ble til Downtown. Foto: Ole-Fredrik Lambertsen

Det var ikke selvsagt at han skulle få åpne her. Det var en to år lang kamp for mannen som startet i restaurant- og utelivsbransjen som ung servitørspire på Grand Hotell i Oslo.

Det var rundt 1990, og skjenkebevillinger var verdifulle i byen. Det var et tak på hvor mange som fikk. Det var rettssaker, advokater og spill. Jacobsen kom seirende ut.

– Da flytta vi inn i tomme lokaler her, rundt 89–90. Da hadde det vært klesbutikk her, sier Jacobsen.

Ser tydelig endring

Kapasiteten er drøyt 1000 mennesker fordelt på 1300 kvm på tre etasjer.

Med minst tre fulle dager og over 1500 uker, anslår Jacobsen og daglig leder Thomas Rosmæl at minst fem millioner mennesker har gått inn over dørterskelen siden oppstart.

– Det er hele Norges befolkning det, sier Rosmæl.

Mye har blitt skrevet om Downtown, og noe av det har fått plass på veggen i kontorlokalene deres over nattklubben. Foto: Ole-Fredrik Lambertsen

Nattklubben er i dag eldre enn det typiske klientellet, som gjerne er unge voksne mellom 20 og 30 år.

Mye har endret seg. Klesstilene. Musikken. Og alkoholvanene. Her ser utelivsveteranen en tydelig endring.

– Det er den samme hyggelige ungdommen, men før var det gin tonic og rom og cola. Nå er det vodka-Redbull. Vi står bare og måper. Det utgjør til sammen med Heineken rundt 80 prosent av baromsetninga vår, sier Jacobsen.

Rosmæl har jobbet på Downtown siden 2009. Han og Jacobsen kan mimre om gamle dager. Foto: Ole-Fredrik Lambertsen

Kanskje er han også alene om å ha drevet nattklubb på samme adresse så lenge – i alle fall i Trondheim.

Det er sannsynligvis Norges eldste nattklubb-AS, hevder Jacobsen, som har vært eneeier av driftsselskapet Jacobs Restauranter AS helt siden starten.

– Må være artig

Men hvordan har de klart det? Jacobsen tror de har truffet på konseptet.

– Det må være veldig artig å gå rundt her i 20-årene. Det er åtte barer, 17 bartendere, ulike typer barer, tre etasjer. Det er som å gå inn på en fornøyelsespark, sier Jacobsen.

Det har vært tre omganger med større oppussinger. Den første var før åpning. Da pusset de opp for om lag 4–5 millioner kroner. Samme summer ble brukt i 1999 da Bør Børson ble Club Downtown og stedet trengte en oppfriskning. Sist runde var i 2014, da stedet ble pusset opp for hele 10 millioner.

Noe trøbbel har det vært på veien. Men ingenting overgår koronapandemien, sier Jacobsen.

Over 70 ansatte, de fleste studenter, ble permittert. Dem det var mest synd på, mener han. Selv greide de seg, med støtten som ble gitt fra politikerne

Jacobsen heiv seg rundt når myndighetene varslet om gjenåpningen av samfunnet i fjor. Foto: Shad Madian

Den andre gangen

Det var ikke før i år at Downtown kunne åpne for godt igjen etter pandemien.

Men gjenåpningsscenene som utspant seg utenfor utestedet høsten 2021, står som et ikonisk øyeblikk – på godt og vondt.

Men ifølge Jacobsen har altså lignende scener skjedd en gang før. Så når var det?

– Det var stappfullt. Vi tømte byen så det suset etter. Bajazzo var skåle tomt. Så det har skjedd to ganger, sier Jacobsen og peker mot bildet fra gjenåpningsdagen i fjor.

Foruten såkalte 90-tallspriser på øl og fri entre før midnatt, planlegger ikke Downtown noen stor 30-årsdag.

– Vi feirer ved å gi tilbake til gjestene, sier Jacobsen.