Det landemerket oppnådde den canadiske artisten ved navn Abel Tesfaye etter å ha sluppet en ny remiks av «Die For You» med Ariana Grande, melder BBC. 2016-låten har nemlig fått nytt liv etter å ha gått viralt på TikTok.

Da den først ble sluppet, gikk den ikke lenger enn til plass nummer 74 på de amerikanske hitlistene. Men denne gangen gikk den rett inn på Topp 40, og forventes å klatre høyt denne uken.

Allerede kan The Weeknd skilte med at hans låt «Blinding Lights» er den mest spilte sangen på Spotify gjennom tidene – med 3,4 milliarder avspillinger.

The Weeknd lastet opp sine første sanger på YouTube i 2010. Populariteten eksploderte da landsmannen Drake la ut disse tidligere demoene på sin personlige blogg. Det tok likevel tid før han det store gjennombruddet, noe som skjedde midt på 2010-tallet med hitlåter som duetten «Love Me Harder» med Ariana Grande, «I Can't Feel My face» og Daft Punk-samarbeidet «Starboy».

Takket være TikTok, der The Weeknds 2016-duett med Ariana Grande (bildet) gikk viralt, så rundet han 100 millioner månedlige lyttere på Spotify. Foto: AP

The Weeknds fjerde album «After Hours» toppet listene både i USA og Storbritannia, og der var altså hovedsingelen «Blinding Lights» som satte en rekke rekorder. Han kan også vise til fire Grammy-priser, to MTV-priser og en Oscar-nominasjon for «Earned It», filmlåt til «Fifty Shades of Grey».

Mens han har 100 millioner månedlige lyttere, har The Beatles til sammenligning 27 millioner, Madonna 23 millioner, Michael Jackson 34 millioner, Miley Cyrus 82,5 millioner og Taylor Swift 80,3 millioner.

The Weeknd kommer til Norge på sin utvideded «After Hours Til Dawn»-turné, og entrer scenen på Telenor Arena utenfor Oslo 20. juni.