Dette skal ifølge pressemeldingen fra VG «verdiøke VG-lista ut til målgruppen på måter som gjenspeiler deres medievaner».

Det nye samarbeidet innebærer at Tiktok skal livestrømme hele konserten på Rådhusplassen i Oslo 16. juni. Det blir imidlertid ikke konserter i Trondheim og Bergen, der Oslo-konserten skal strømmes på kino.

På Snapchat, som VG har hatt et strategisk samarbeid med i seks år for å nå et yngre publikum, skal det blant annet tilbys AR-opplevelser som vil forsterke konsertopplevelsen.

Etter 20 år trakk NRK seg fra samarbeidet med VG om VG-lista. Nå har avisen funnet nye samarbeidspartnere. Her fra fjorårets konsert. Foto: Heiko Junge / NTB

God, gammeldags radio henger fortsatt med: Det skal bli ukentlige radiosendinger på Radio Topp 40, som har etablert seg som en av Norges mest populære radiokanaler for unge, heter det videre. Alt etter påske skal Bauer Media presentere musikklisten i sin nye form, som VG-lista Topp 40 på Radio Topp 40.

Markedssjef Hilde Gammelsæter i VG sier dette om hvorfor VG nå velger å inngå samarbeid med aktører som omdiskuterte TikTok og Snapchat.

– I VG er vi kontinuerlig opptatt av å nå unge på deres premisser, og da er det naturlig at vi samarbeider med plattformer som utfyller oss på nettopp det. Det er ingen hemmelighet at vi ønsker at unge skal bruke redaktørstyrt journalistikk i større grad enn i dag, men da er det jo vår jobb å skape de relasjonene.

VG-lista har siden 1958 publisert ukentlige hitlister over de mest solgte, spilte og etter hvert strømmede låtene i Norge.