I 2021 omsatte de unge gründerne for smått utrolige 1,1 millioner kroner.

– Men profittmessig ble det ikke så mye. Vi reinvesterer mye i varelageret. Vi ønsker å vokse, sier Kasper, som sammen med broren driver Home of Heat.

Via Instagram og en egen nettside selger brødrene høyt etterspurte sneakersko fra merker som Jordans, Dunks og Yeezy. De er ofte svært vanskelige å få tak i og kan derfor ha høy videresalgsverdi.

Denne skoen fra Nike og merket Off-White skiller seg noe ut i butikken. Skoen står i glassmonter, og prislappen avslører hvorfor: 35 000 kroner. Foto: Ole-Fredrik Lambertsen

Vil overgå fjorårssuksess

I fjor sommer åpnet de for første gang pop-up butikk. Da var det kø utenfor lokalet i Midtbyen allerede to timer før åpning.

Nå åpner de på nytt pop up. Denne gangen i Retro Mathesongårdens lokaler i Midtbyen.

– Retro kom innom forrige pop up og spurte om vi ville gjøre det hos dem. Helt siden da har vi planlagt det, og det er mange hundre timer som er gått med til dette, sier Kasper, som har et klart mål.

I fjor var det papplakater og mye hjemmesnekret i pop up-butikken. I år blir det mye mer gjennomført og skikkelig, mener Kasper, som her er avbildet sammen med lillebror Max i fjor. Foto: David Engmo

– Målet er å overgå den forrige på alle måter. Det blir mer profesjonelt og vi har mye mer sko. Vi satser på kø tre timer før åpning i år, sier Kasper og ler.

Akkurat nå har de et varelager på over 500 sko – som bare skal øke i løpet av uka. Kasper anslår verdien til «flere hundre tusen», og de håper å kunne slå fjorårets pop up-omsetning på rundt 200 000 kroner, sier han.

– Å åpne pop up er virkelig artig. Det blir noe helt annet når du møter folk og kan se gleden når de får seg et par nye sko, sier Kasper Sandø. Foto: Ole-Fredrik Lambertsen

– Ungdom sikler etter skoene

– Er det ikke risikabelt?

– Ja, men heldigvis er dette sko som mange vil ha. Ungdom sikler etter skoene her. Folk er helt gærne etter dem. Så lenge de vil ha det, skal vi ha det, sier Kasper.

– Det varmet et kremmerhjerte å se to så unge driftige gutter, sier daglig leder i Retro Mathesongården, Jørgen Rosenlund.

Blir det kø rundt lokalet når Home of Heat åpner pop up-butikk hos Retro onsdag? Foto: Ole-Fredrik Lambertsen

Det er andre gang på kort tid Retro lar unge gründere utenfra åpne pop up-butikk i kjelleren deres.

– De får låne lokalet gratis. Vi er en ganske stor aktør, og jeg synes vi kan bruke posisjonen vår til å løfte opp andre nye og lokale for å gi tilbake til byen igjen, sier Rosenlund.