– For meg er de jo som en nær familie, så det er både ekstremt rart og ekstremt morsomt å plutselig skulle bli kjent med dem litt på ny, i et helt annet medium, sier tegneserieskaperen bak «Lunch»-suksessen.

29. august står premieren på serien på TV 2 Play , og kanalen beskriver det som et satirisk humordrama om hverdagen på et helt vanlig, norsk kontor – en serie «for alle som har en jobb, skulle ønske de hadde en jobb, eller er glad for at de ikke har en».

På spørsmål om hvordan han tror «Lunch»-fansen vil oppleve å se Kjell i levende live, lyder svaret:

– Det har faktisk ikke vært et mål å få TV-versjonen av karakterene til matche 100 prosent med serien, men det er helt klart at noen av skuespillerne ligger skummelt nær det jeg selv har sett for meg. Verken Kjell, Thorsen eller Bodil er til å ta feil av, og jeg er utrolig fornøyd med valget av skuespillere.

«Lunch»-skaper Børge Lund foran to av karakterene fra hans tegneserieunivers som nå finner veien til TV-ruten: Kjell (t.h.) spilt av Frank Ole Sætrang og Nico spilt av Andreas Rand. Foto: TV 2

Var Bodil i starten

Børge Lund er industridesigneren som slapp løs «Lunch» tilbake i 2007 i Dagbladets seriekonkurranse. Etter å ha vært å lese først som avisstripe og i bladet Pondus, ble det eget seriehefte for «Lunch» i 2011. De siste ti årene har Lund vært serietegner på heltid.

Han har tidligere røpet at han var noe skeptisk i starten, og uttalte:

– Jeg hadde kanskje mye av Bodils skeptiske personlighet i meg i startfasen av prosjektet, men produksjonsselskapet The Oslo Company var tålmodige og hadde stor tro på at vi skulle få det til.

«Lunch»-skaper Børge Lund følte seg litt som den ikke altfor endringsglade Bodil – som pryder neste bok ut i serien – da ideen om TV-serie dukket opp. Foto: Strand forlag

Til NTB forteller Børge Lund at han først og fremst bidro i startfasen, «som landets fremste «Lunch»-ekspert».

– I tillegg har jeg fått bidra mye i det kreative arbeidet, selv om jeg har overlatt det til proffene å skrive selve manusene.

TV 2 slår til med lanseringen av «Lunch»-serien – som slår trøtte togreisende på vei til jobb rett i fleisen på Oslo S. Foto: Gitte Johannessen / NTB

Holder på kontoret

Børge Lund sier at selv om han har vært serietegner på heltid i årevis, har han faktisk aldri forlatt kontorlandskapet som først inspirerte ham til å streke frem sin seriesuksess.

– Det kommer jeg nok aldri til å gjøre det, selv om jeg som frilanser selvsagt godt kunne sittet hjemme. Jeg trives definitivt best på en arbeidsplass der det summer litt rundt meg. Uten kolleger hadde idébunken blitt tynn, er jeg redd!

Nok en begivenhet er i vente for Lund: Han slipper løs «Lunch» i en spesiallaget, engelskspråklig versjon. Forklaringen bak er dette:

– Veldig mange av Lunchs trofaste lesere jobber i store, internasjonale firmaer, men inntil nå har de ikke kunnet dele «Lunch»-striper med sine engelskspråklige kolleger uten å oversette dem selv. Det er sikkert ti år siden første gang jeg fikk en mail med spørsmål om vi ikke kunne gi ut noe på engelsk, men nå kan vi endelig si ja.

Mer i vente

Tanken bak er ifølge Lund at den engelske versjonen – som har tittelen «Business in Norway» – skal «gi et humoristisk, men innsiktsfullt, blikk på arbeidskultur, brygget på en god dose selvironi». I handlingen kjemper både Nico og Vanessa om samme nye ressurs på kontoret: Den kule praktikanten Tim fra Canada.

– Er den tenkt som en mulig guide for utaskjærs folk som skal prøve å takle oss med trauste matpakker og sterke fritidsprioriteringer?

– Helt klart! En indirekte guide, kanskje? Jeg tror humor kan hjelpe oss å peke på ting og ufarliggjøre trekk som ellers ville vært vanskelig å forklare, sier Lund. Som tror at den flate strukturen og uformelle tonen mellom de ulike nivåene i en norsk bedrift spiller en viktig rolle.

– Vi jobber i et næringsliv som i stor grad er preget av tillit, heldigvis, og der man i stor grad nyter det å ha mye frihet under ansvar.

Og ikke nok med det: Samtidig som «Business in Norway» lanseres, og «Lunch» debuterer i TV-versjon, utkommer også årets «Lunch»-bok med det passende navnet «Endringsglede» – der en svært lite endringsmotivert Bodil får æren av å pryde forsiden.