1. juli i år ble det innført nye regler om merking av retusjert reklame. All reklame der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, må merkes tydelig.

Målet med det nye regelverket er å redusere kroppspress, spesielt blant barn og unge.

Flere fotografer har imidlertid reagert på veiledningen fra Forbrukertilsynet. De har slått fast at endringer i kontrast, metning, fargebalanse og eksponering er eksempler på endringer av kroppens hud som omfattes av merkeplikten, skriver Kampanje.

– Hvis absolutt alt må merkes, så er du like langt. Det blir resultatet hvis dette ikke gjøres fornuftig, har reklamefotograf Pål M. Laukli tidligere sagt til Kampanje.

Torsdag holdt Forbrukertilsynet et møte med Fotografforbundet. På bakgrunn av møtet har tilsynet bestemt seg for å endre veiledningen. Etterbehandling av bilder og video som endrer hud, vil ikke utløse merkeplikt dersom dette ikke medfører kroppspress.