«Lightyear» spilte nemlig inn «bare» 51 millioner dollar i premierehelgen, noe som bransjebladet beskriver som «underveldende». Det var nemlig forventet at filmen skulle generere minst 70 millioner i sin første helg på de 4255 amerikanske kinoene der den var å se sist helg.

Selv om familiefilmpublikummet i USA ikke har vendt tilbake for fullt etter koronapandemien, er det likevel et skuffende billettsalg for et varemerke så kjent som Pixar. Ikke minst siden «Lightyear» kostet 200 millioner dollar å lage – og titalls millioner å markedsføre, skriver Variety videre.

Og 51 millioner dollar i innspilt inntekt var heller ikke nok til å vippe «Jurassic World: Dominion» ned fra førsteplassen. Dinosaurfilmen, som fikk dårlige anmeldelser, faller publikum i smak og spilte inn 58,7 millioner dollar i sin andre uke på færre amerikanske kinoer enn Pixars rom-animasjon.

Buzz Lightyear (t.v.) klarer seg ikke like godt på egen hånd i sin nye film som han gjorde da han og Woody herjet i «Toy Story»-serien. Foto: AP

«Lightyear» er den første Pixar-filmen siden «Onward» i mars 2020 å se på kino: Det Disney-eide selskapets påfølgende filmer – «Soul», «Luca» og «Turning Red» – gikk alle rett til Disneys strømmetjeneste. Det har fått bransjeeksperter til å fundere på om forbrukerne «er blitt trent» til å se Pixar-filmer i stuene hjemme.

– Dette er en slapp start for spinoffen til en av de mest suksessrike animasjonsseriene gjennom tidene. «Toy Story» trosset tyngdekraften på billettkontoret i 27 år, der hver film toppet den forrige, og de to siste spilte inn en milliard dollar på verdensbasis, konstaterer David A. Gross i analyseselskapet Franchise Entertainment Research.

Her hjemme plasserte «Lightyear» seg på en tredjeplass på Kinotoppen med 8496 publikummere i premierehelgen. «Top Gun: Maverick» er tilbake på førsteplass med et besøk på 25 175, mens «Jurassic World: Dominion» etter å ha toppet i premiereuken er nede på andreplass med et besøk på 19 404.