Kvaliteten på relasjonen mellom elev og lærer har betydning for elevers psykiske helse og risikoen for om man dropper ut av skolen. Det viser en litteraturgjennomgang et forskerteam fra Høgskolen i Sørøst-Norge publiserte mandag.
– De fleste setter pris på at læreren viser at de bryr seg om dem som mennesker. For å utvikle en positiv relasjon mellom lærer og elev trengs gjensidig respekt, sier Vibeke Krane, en av forfatterne bak studien, til Psykologisk.no.
Ifølge studiet er det elever som allerede er i faresonen for å falle ut av skolen, eller er emosjonelt sårbare, som har mest å tjene på en sterkere relasjon til læreren sin.
– Vi vet at å ha en positiv relasjon til minst en én voksenperson kan være avgjørende for barn og unge som har det vanskelig. Det får følger for deres videre utvikling. Lærere har en unik posisjon i barn og unges liv ved at de er til stede i dagliglivet deres, sier Krane.