For 18. året på rad blir Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon arrangert i oktober.

I år ble årets sløyfe designet av bloggeren Camilla Pihl.

Følg trd.by på Facebook

Ikke alle er like begeistret for den nye sløyfa, spesielt personer som har et hjerte for dyr. Sløyfa er nemlig laget av skinn.

- Sløyfa skal jo representere kampen for menneskers liv, men kjøper du den så ender du jo opp med å ta noen andres liv. Jeg synes det er ganske merkelig og synd, sier Mia Kristoffersen, som er en av de som reagerer på den nye sløyfa.

Tidligere har Kristoffersen skrevet et leserinnlegg til trd.by: - Er virkelig smaken på tungen din verdt mer enn noen andres liv?

Mia Kristoffersen kommer ikke til å kjøpe årets Rosa sløyfe. Foto: privat

- Noen må dø for å produsere den sløyfa

Kristoffersen kommer med andre ord ikke til å kjøpe sløyfa.

- Jeg er ikke imot Rosa sløyfe og det de står for, men jeg kommer aldri til å legge pengene mine i et slikt produkt, sier hun.

Og ifølge Kristoffersen, så er hun ikke alene om det.

- Jeg er i et miljø, der vi snakker mye om dyrenes rettigheter, og flere andre har tenkt å boikotte sløyfa, hevder hun.

- Kjøper du den, så støtter du samtidig en industri som ikke er så fin. Noen må jo dø for å produsere den sløyfa, legger Kristoffersen til.

Facebook-reaksjoner

Flere har tydd til Facebook for å ytre sin misnøye. Her er noen av kommentarene:

Foto: skjermdump
Foto: skjermdump

Enorm økning i antall kvinnelige jegere: Marthe (32) er en av dem

- Ingen flere kyr har måttet bøte med livet

Selv om flere har reagert på årets sløyfe, hevder Kreftforeningen at det ikke har hemmet salget på noen som helst måte.

- Siden 2014 har Rosa sløyfe fått hjelp fra kunstnere og designere til å designe sløyfer. Årets designer, Camilla Pihl, ønsket å bruke skinn. Vi har aldri opplevd at en designsløyfe har vært så populær som den er i år, med rekordmange solgte hittil i oktober.  Å bære en rosa sløyfe i solidaritet betyr mye for dem som er rammet av brystkreft, samtidig går inntektene av sløyfen til viktig brystkreftforskning, skriver Marit Sophie Egge, aksjonsleder i Rosa Sløyfe, i en epost til trd.by.

Men de har også fått noen reaksjoner på skinnvalget.

- Vi har fått noen få kommentarer på at årets sløyfe er i skinn. Vi forsøker i disse tilfellene å opplyse om hvilke forholdsregler som er tatt i produksjonen. Materialet er et biprodukt fra mat/kjøttindustrien, og stammer fra kuer. Dette er materiale som ellers ville blitt destruert. Ingen flere kyr har måttet bøte med livet for å lage sløyfene, skriver Egge.

- Vår leverandør forsikrer samtidig om at  dyrevern og human behandling av dyrene har et sterkt fokus hos produsentene, og at krav i forhold til «code of conduct» er ivaretatt på alle nivåer i hele produksjonsprosessen, skriver hun videre.

trd.by har forsøkt å komme i kontakt med Pihl og hennes management, men har ikke lyktes med det.

Lyst til å kutte ned på kjøttet? Her er 6 smarte grupper