Airbnb har hittil med stor suksess formidlet leie av ledige rom eller leiligheter til reisende verden over. Torsdag opplyste selskapet at de nå også vil tilby opplevelser som skal gi de reisende en bedre opplevelse av destinasjonen. Spesialtilpassede aktiviteter som surfing, pub-besøk og kokekurs blir nevnt.

Følg trd.by på Facebook

Selskapet har prøvd ut opplegget i noen få byer det siste året med lokale verter og guider. Nå utvider de til 12 byer og sier tilbudet skal finnet i 50 byer i løpet av neste år.

– De ønsker å bli sett på som et reiseselskap, ikke bare et utleieselskap, sier Henry Harteveldt, analytiker i Atmosphere Research.

– Våre undersøkelser viser at reisende bruker mer enn 60 prosent av reisebudsjettet på destinasjonen, og Airbnb vil ha en del av denne omsetningen.

Airbnb er et av de raskeste voksende private selskapene i verden, og har blitt verdsatt til 30 milliarder dollar. Men selskapet har også fått kritikk i flere land for å utkonkurrere hotellvirksomhet og faste utleiere.

Enorm Airbnb-vekst i Trondheim: - Det gjør at du får bo som de innfødte