Det viser en undersøkelse utført av Sentio for Universitas og Norsk studentorganisasjon (NSO).

Ifølge divisjonsdirektør Jørg Mørland ved Folkehelseinstituttet (FHI) er alkohol det rusmiddelet som påvirker flest hjerneceller, og læringsevnen svekkes etter ett glass med vin.

Følg trd.by på Facebook

– Den intellektuelle kapasiteten reduseres, og sannsynligheten for feilslutninger øker. Dessuten tar det jo litt tid før alkoholen forsvinner igjen, og har du alkohol innabords på lesesalen, er du en mindre effektiv student enn ellers, sier Mørland.

Gjentatte byturer kan få konsekvenser på lesesalen, også etter dagen derpå, forteller Mørland.

– Dersom man har et høyt bruksmønster over en lengre periode, kan det gi langvarig svikt i innlæringsevnen, også lenge etter at man har drukket, sier han.

Totalt er det 7 prosent av studentene som mener de ruser seg til svakere akademiske prestasjoner.

Professor Jørgen Bramness ved Senter for rus- og avhengighetsforskning mener det trolig er mørketall fordi vi ikke alltid er like gode til å vurdere negative konsekvenser av vårt eget rusbruk.

FORSKNING: Derfor fortsetter vi å gå på fylla

POLITIET: - Festningen er en risikosone når det gjelder alkohol, narkotika og vold