15. mai var nye bysykler klar for rituell snorklipping her i Trondheim. Det skulle ha vært 400, men forsinkelser i leveransen gjorde at kun 44 sykler ble avduket denne maidagen.

Nå er hele 300 sykler fordelt på 29 stativ rundt om i byen, og det rulles ut nye sykler kontinuerlig. Ved utgangen av 2019 skal det være 750 sykler i Trondheim.

- Men hvordan fungerer det egentlig?

Torsdag formiddag tok Trd.by turen ut i finværet, på jakt etter bysyklister. Ved sykkelstativet før Verftsbrua, også kjent som Blomsterbrua, møter vi familien Klippen - som ser en smule spørrende ut. De er turister i byen, på besøk fra Sandnes.

- Syklene ligner på de vi så i Paris da vi var der, men her står vi og lurer på hvordan det virker. I Paris var det automater ved stativene, sier Jarle Klippen, og spør journalisten hvordan det fungerer.

Gjengen fra Sandnes har definitivt valgt riktig dag å besøke Trondheim på. Men bysykkel, det ble det ikke for denne gang. Fra venstre: Tora, Una, Birk, Inger, Jarle og Trym Klippen. Foto: Line Pevik

- Det burde vært et skilt som viser hva vi må gjøre for å bruke dem. Men det er et pluss at syklene har navn da, smiler datteren Tora.

Minstejenta Una setter seg på en av de fastlåste syklene, men selv om setet er justert ned på det laveste, er det vanskelig å nå ned til pedalene.

- Det burde vært muligheter for barnesete. Selv om vi fem får til å sykle, blir det vanskelig når sistemann er for liten, sier mor i familien, Inger.

- En kjempegod idé

Videre til TMV-odden finner vi Wakil Moree. Han er på jobb, og kjører rundt til de ulike stativene for å sjekke at alt er i orden med syklene.

- Jeg må sjekke at gps, batteri og andre ting fungerer som de skal, forklarer han mens han skrur på en av syklene på stativet.

Kjørende rundt med bil med tilhenger, sørger Wakil Moree for at bysyklene er i god stand. Noen av syklene må bli med inn for reparasjoner. Foto: Line Pevik

På vei tilbake til Adressahuset stopper vi Anna Lopato, syklende i sola med vind i håret.

- Jeg synes syklene er en kjempegod idé, og bruker dem hele tiden.

Anna Lopato på Polen har vært en ivrig bysyklist i tiden hun har vært i Trondheim. Foto: Line Pevik

Hun er egentlig fra Polen, og har vært i byen i fire dager. Hun planlegger, og håper på, å kunne være i Trondheim i tre måneder fremover, om det klaffer med jobb og studier.

- Det eneste er at appen ikke er helt topp. Den viste at det var ledig plass ved stativet på Bakke bru, men så viste det seg å være fullt. Nå må jeg sykle til neste stativ, så appen kunne ha vært litt bedre.

Rundt 10 000 sykkelturer

Onsdag kunne Alice Enebakk i Clear Channel, selskapet som er leverandør av bysyklene, fortelle at 844 så langt kjøpt seg sesongpass, og 1 097 har kjøpt dagspass.

Torsdag ettermiddag er det er syklet over 10 200 turer på de nye bysyklene totalt så langt i år.

- Hvordan er dette sammenlignet med tidligere år?

- Det var et annet system før, og vi har ikke denne informasjonen lagret. Men vi ser at bruken har økt ganske godt fra årets oppstart, og vi forventer en fortsatt god økning når studentene kommer til byen til høsten, sier Enebakk.

Slik ser oversikten over de ulike stasjonene rundt om i byen ut i appen. Foto: Skjermdump, bysykkelapp

På rekorddagen har trondhjemmerne tatt 437 turer med bysykkel mellom beina, og på en og samme dag har det vært 224 unike brukere på det meste.

Median turlengde for alle turene er på 8 minutter og 23 sekunder.

- Vi ruller ut sykler hele tiden, og planlegger nye lokasjoner, sier Enebakk.

Hun forklarer at det er planlagt ytterligere utbygging av systemet denne sesongen. Det er forventet at det bygges 15 lokasjoner ved neste byggetrinn.