Under den blanke lakken kan det skjule seg ubehagelige overraskelser. Fortsatt er kjøp av bil blant de sakene der NAF og Forbrukerrådet får flest henvendelser fra fortvilte bileiere.

- Om du ikke er bilkyndig selv, bør du i det minste ta med noen som er det når du skal kjøpe bruktbil. Eller så bør du ta en uavhengig kjøpstest av bilen, det kan spare deg for overraskelser og ikke minst for kostbare verkstedsregninger, råder kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.

Om du ikke er bilkyndig selv, bør du ta med noen som er det når du skal kjøpe bruktbil.

Se under bilen

Engebretsen setter bilen i fri, legger hånden på fjæren og snurrer forhjulet raskt rundt. Han sjekker hjullageret.

- Du kan ikke alltid høre om et hjullager er gåent, men om du gjør det på denne måten, kan du kjenne det. Om lageret er slitt, vil du kunne føle en svak vibrasjon i fjæren, forteller han.

Undersøkelsen av bruktbilen vil alltid bli best om man klarer å komme seg under bilen for å se på tilstanden også der. For et ryddig utseende, og et tilnærmet strøkent interiør, trenger ikke å bety at bilen er i topp stand.

Slark er et faresignal

- Det er mye feil med bremser og hjuloppheng. Kommer man seg under bilen, er det lettere å finne disse feilene, sier Engebretsen.

Han tar fram en jernstang og dytter den opp i hjulopphenget, før han trekker den nedover og slipper.

- Jeg leter etter slark i foringer og opphengskuler. Har man ikke et spesialverktøy som dette, kan man bruke en brekkstang. Sett den ved foringene og kjenn etter om det er slark. Husk også å undersøke stabilisatorstagene, sier han.

Bremsene bør du absolutt ta en titt på når du er under bilen. Rust på baksiden av skivene er vanlig, og spesielt på biler med skivebremser bak. Er det mye rust, må skivene byttes.

- Når du likevel er under bilen, bør du også se etter lekkasjer fra motor og girkasse. Glem heller ikke å sjekke eksosanlegget for rust eller andre skader. I dag er bensintanken ofte av plast, men opphenget av metall ruster på enkelte biler, sier Engebretsen.

Virker alt?

Trykk på knappene, prøv vindusheisene og sett på setevarmen. Noen funksjoner, som varmetråder, kan det være vanskelig å se om virker.

- Har du et voltmeter, kan du koble det til batteriet og se om strømtrekket øker når du skrur på varmetrådene. Gjør de det, vet du at funksjonen trekker strøm og at den er i orden, råder Engebretsen.

Han anbefaler også kjøpere å prøvekjøre bilen, gjerne på en dårlig vei.

- Hør etter ulyder fra hjuloppheng, motor og girkasse. Hopper bilen ut av gir om du slipper gassen brått, og fungerer automatkassen? Hvis bilen har firehjulsdrift, fungerer den slik den skal? spør Engebretsen.

Sjekk heftelser og servicehefte

Under prøvekjøringen hører det med å prøvebremse kraftig.

- Om bilen drar til en av sidene, kan det være feil med bremsene. Kjenn også på at du har mottrykk i pedalen, og at de blokkeringsfrie bremsene virker.

Før du kjøper bilen, bør du også undersøke med registrene i Brønnøysund om bilen har heftelser, og undersøke bilens servicehefte.

- Dersom bilen fortsatt har garanti, er det viktig at serviceintervallene er fulgt for at garantien skal gjelde. Pass også på at du har fått med alle nøklene til bilen. Skulle bilen bli stjålet, kan det være vanskelig å få det dekket av forsikringsselskapene. Derfor bør du opplyse forsikringsselskapet om det dersom ikke alle nøklene er med, og du bør også få det med i kjøpekontrakten, sier Engebretsen.

Reklamasjon

- Ved privatsalg har man to års reklamasjonsrett, mens man har fem år dersom bilen er kjøpt av en næringsdrivende, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

Hovedregelen er uansett at bilen skal være som avtalt.

- Selger har en opplysningsplikt, også dersom bilen selges som den er. Samtidig er det slik at jo lengre bilen har gått og jo eldre den er, desto mindre kan du forvente. Det samme gjelder dersom du har visst om en feil, eller dersom selgeren har opplyst om en feil. Da nytter det ikke å reklamere på den i ettertid, sier Skogly.

Hun anbefaler bileiere som finner feil, å gi selger skriftlig beskjed så raskt som mulig. Samtidig minner hun om at selger har anledning til å forsøke å utbedre skaden eller feilen før kjøper kan gå videre med saken og kreve prisavslag eller heving.

- Dersom ikke noe annet fører frem, kan man klage til Forbrukerrådet, sier hun.

Om du ikke er bilkyndig selv, bør du ta med noen som er det når du skal kjøpe bruktbil.