Hva skjer om du kjøper en bussbillett på mobilen, men mister internettilgangen når billetten blir kontrollert?

Det betyr ikke gyldig billett og bot, ifølge AtB og Transportklagenemnda.

Klaget inn gebyret

6. mars fikk en kvinnelig busspassasjer bot fordi hun ifølge AtB ikke kunne vise gyldig billett.

I et vedtak i Transportklagenemda fremgår det at kvinnen hadde betalt for bussbillett i AtBs app, «AtB Mobilbillett».

Problemet oppsto derimot da kvinnen skulle vise frem billetten under en kontroll. Mobilen manglet internetttilgang, og kontrolløren fikk derfor ikke frem den såkalte «referansekoden» som bekrefter om billetten er gyldig.

I sin klage påpeker kvinnen likevel at kontrolløren tydelig kunne se at billetten var gyldig på tidspunktet for kontrollen.

Det var denne koden kvinnen ikke klarte å få frem på grunn av manglende internettdekning. Foto: Skjemdump AtB Mobilett

«Må ha tilgang til internett under hele reisen»

I sitt svar på kvinnens klage, skriver AtB at «i henhold med AtBs reisevilkår for bruk av AtBs mobilapplikasjon "AtB Mobilbillett", må passasjeren ha tilgang til internett under hele reisen. Dette fordi referansekoden må kunne fremlegges ved kontroll».

Uten å kunne vise frem denne koden, regnes altså billetten som ugyldig.

AtBs direktør for kommunikasjon og drift, Grethe Opsal, bekrefter at kvinnen hadde kjøpt billett. Kontrolløren kunne derimot ikke sjekke om det var nettopp denne billetten som ble vist frem, da referansekoden ikke kunne scannes.

- Dette er en av kontrollmekanismene som må være til stede for å sikre at det er riktig billett og telefon, og at det ikke er noen andre som bruker billetten på samme tidspunkt, forklarer Opsal.

Grethe Opsal, direktør for kommunikasjon og drift hos AtB. Foto: AtB AS

- Må alle som bruker appen for billett forsikre seg om at de har internett til enhver tid?

- I AtB Mobillett sine betingelser for Mobillett står det at den som bruker appen må sørge for internettilgang ved kjøp og kontroll.

- Er det slik at alle som tilfeldigvis ikke har internett under en kontroll, derfor vil få bot?

- Etter prinsippet om likebehandling, vil alle som ikke kan forevise gyldig reisebevis få gebyr.

«Mange reisende misbruker vår tillit»

Kontrollørene kan også sjekke om billetten er gyldig ved å sende en kontrolltekst til passasjerens telefonnummer. Dette ble forsøkt, men kvinnen hadde kjøpt billett med utenlandsk nummer. Systemet for disse kontrolltekstene godkjenner ikke slike nummer.

AtB skriver videre i sin redegjørelse at de har forståelse for at gebyret kan oppfattes som urettferdig. Likevel forklarer AtB at de opplever at mange av deres reisende misbruker deres tillit, og at de derfor har valgt å tolke regelverket strengt.

- Er det vanlig at reisende ikke kan fremvise billettens referansekode på grunn av manglende internett?

- Det er et svært lite omfang av denne type begrunnelser, og de aller fleste som reiser har gyldige billetter.

Endelig avgjørelse

Den kvinnelige passasjeren klaget først inn boten til AtB, der hun fikk avslag på klagen. Deretter valgte hun å ta klagen videre til Transporklagenemnda.

Nemndas vurdering av saken er at vilkårene for gebyr er til stede. De skriver at den reisende selv har ansvar for at både billett og referanskode kan vises frem ved en kontroll, og derfor også å sørge for at man har tilgang til internett.

Avgjørelsen tatt hos Trandsportklagenemnda er endelig, og etter det finnes det ingen flere klagemuligheter.