«Dagens samfunn er preget av et enormt kroppspress. Mange av oss har en ting til felles; vi er selvkritiske til egen kropp. Sisterhood er et samhold hvor kvinner går sammen om at alle kropper er bra nok som de er, og at det finnes viktigere ting i verden enn å skulle passe inn i en forhåndsbestemt mal.»

Følg trd.by på Facebook

Slik omtaler undertøyskjeden Change og bloggplattformen United Influencers sin nye kampanje «Sisterhood by Change». Den frontes av bloggerne Marna Haugen Burøe, Hedda Skoug, Linn Dahlmann Doherty, Ane Gyllstrøm og Hedda Ingeborgvik.

Reagerer på Facebook

Kampanjen har fått mye ros på sosiale medier. Der omtales det som en «bra reklame med bra budskap» og «en utrolig bra reklame med flotte og ekte damer».

Men kampanjen får også det glatte lag av mange. Dette er noen av kommentarene som er kommet på Facebook-siden til Change Lingerie Norge:

«Ingen av disse damene har for mye fett på kroppen da. Det er en kampanje. En spade er en spade og dere vil vise frem undertøy på pene kropper. Budskapet tenker jeg er underordnet for dere».

«Det egentlige budskapet her blir litt borte når kroppene som vises er flate mager, pene ansikter og glatt hud».

«Dere prøver å ta eierskap i hashtagen «sisterhood», når dere burde vært ærlig og sagt «Vi er ikke bedre enn noen, vi vil bare selge BH´er»

- Bør være kommet lenger

Flere bloggere er også kritiske til kampanjen, deriblant grafisk designer Mariann Kristiansen.

- Vi bør være kommet lenger enn dette. De prøver å ta eierskap til et begrep som i stor grad er medieskapt og gjøre en reklamegimmik ut av det. Men det blir ikke mindre kroppspress av at enda flere kler av seg og poster bilder av det. Hvis vi alle lar være å kaste oss på hver eneste mulighet til å sette kroppen på utstilling, så vil det kanskje bli litt mer fokus på andre ting, mener Kristiansen, som har omtalt kampanjen på sin blogg.

BLOGG-HEDDA: - Vi ser med så snille øyne på alle andre, og slakter oss selv med blikket i speilet

- Trigger dårlig selvtillit

Feminist og burleskartist Carina Carlsen ble glad da hun så at undertøysgiganten skulle lage en kampanje om kroppspress, men skuffet da hun så resultatet.

- Det viste seg å bli nok en reklame som viser halvnakne damer som selger produkter, mens de trigger den dårlige selvtilliten din, sier Carlsen, som de siste årene har hun viet sin tid på holde foredrag og å skrive kronikker om kroppspress, og kroppspositivisme.

Hun reagerer på kvinnene som blir brukt i kampanjen.

- Det er ikke noe galt med idealkroppen, og den bør være med i dette også: Men det er variasjon jeg savner. Her er det fem relativt like kvinner, med hva som er tilnærmet idealkropper. Da mener jeg budskapet forsvinner, sier Carlsen.

- Virker mot sin hensikt

- Men er det ikke bra at de prøver å sette fokus på dette med kroppspress, da?

- Disse kvinnenes historier, tanker og følelser er like viktige som noen annens, men gjenkjennelsesfaktoren for gjennomsnittskvinnen uteblir. Svært få kjenner seg igjen eller har noe til felles med disse fem, vakre kvinnene. Dermed føler jeg at kampanjen virker mot sin hensikt, sier Carlsen, som er mest kjent for sin lettkledde burleskopptreden i Norske Talenter.

Laget motkampanje

Beate Higley er administrerende direktør i Change of Scandinavia Norway. Hun er glad for at kampanjen har skapt et så stort engasjement.

- Det er mange, både positive og negative kommentarer, og vi ønsker å ta alle tilbakemeldinger alvorlig. Mange mener at vi ikke har stor nok variasjon med hensyn på de som er med i kampanjen, og dette er viktige innspill som vi tar med oss videre. Vi er likevel stolte av å være kanskje den første undertøysbedriften som tør å sette selvfølelse på dagsorden, skriver Higley i en e-post.

- Hvorfor brukte dere ikke et annet utvalg kvinner, med litt større variasjon?

- Vi har valgt disse kvinnene på bakgrunn av budskapet og deres sterke stemme, ikke på bakgrunn av kropp og utseende. I møte med kundene våre hver dag opplever vi at jenter er så kritiske til seg selv. Vi er så flinke til å rose hverandre, men er så harde mot oss selv. At opinionsledere kan fortelle om sitt forhold til egen kropp synes vi har fått frem dette viktige budskapet, sier Higley.

Hun mener kampanjen har vært vellykket, fordi de har nådd de to målene de satt seg i forkant: Å sette selvfølelse på dagsorden og skape et stort engasjement i sosiale medier.

- Change er for alle jenter og skulle vi gjort noe annerledes ser vi nå at vi kunne vist større variasjon i de som fronter kampanjen, med tanke på tilbakemeldingene fra kundene våre, skriver Higley.

- Alltid noen som tolker feil

Ane Gyllstrøm er en av kvinnene som fronter Sisterhood by Change. Hun har sett tilbakemeldingene som har kommet på kampanjen.

- Uansett hva man gjør, så vil det alltid være noen som tolker ting feil. Men hovedbudskapet er at det ikke har noe å si om du er slank eller ikke, men hvordan du føler deg i din kropp, sier 29-åringen som jobber som markedsassistent for Bikbok og har sin egen blogg.

- Er du overrasket over at så mange har reagert negativt på kampanjen som egentlig har et positivt budskap?

- Det er tydelig at det har skapt engasjement. Men jo flere som snakker om det, desto mer bevisste blir man på dette med kroppspress. Og det er jo det vi ønsker, sier Gyllstrøm.

«Fitness bør forbys», skrev Julianne. Det satt sinnet i kok hos utøvere