Klesmerket Garnet Apparel er en ett år gammel idé som kom da kompisene på Ranheim begynte å trene sammen.

- Vi begynte å trene sammen, og da merket vi at det ikke fantes skjorter som satt skikkelig godt, forklarer Brechan.

- Klær er en interesse

Han snakker om skjorter i slimfit, som er flatterende både rundt midjen og over brystkassa.

- Vi vokste ut av skjortene, og fant ingenting som passet helt riktig.

De unge mennene savnet dette hos de eksisterende merkene, og bestemte seg like greit for å produsere skjortene selv.

- Vi snakket mye om det, forhørte oss litt rundt og fant ut at dette var et problem. Og der så vi en mulighet i markedet.

Men de presiserer at det er ikke et krav om å være godt trent for å passe inn i skjortene deres, og de har som prinsipp at alle klærne skal ha stretch.

I denne prosessen oppdaget de det de kaller en felles lidenskap.

- Vi har alltid vært opptatt av klær og mote. Generelt det å kle seg opp er en interesse vi begge har, forklarer de.

De har ennå ikke et eget ord for modellen, men sier de strekker seg etter det de kaller en god slimfit.

Brechan og Riber kunne ingenting om å syklær da de satte seg ned ved bestemors symaskin for å designe sine egne skjorter.

Bestemors symaskin

Det første steget mot sitt eget klesmerke besto i å sette to skrivebord med hver sin PC på Andreas' gutterom.

- Så gjorde vi masse reaserch, blant annet med å finne riktig stoff og med å forhøre oss med flere forskjellige produsenter. Det tok ganske mye tid.

I den prosessen lette de etter fabrikker som både hadde gode arbeidsforhold, og var gode på kommunikasjon.

- Vi bestemte oss for en fabrikk i Tyrkia, og vi vil også holde oss i Europa fremover, forteller Brechan.

Så ble gutterommet gjort om til systue. Med et egetbygd arbeidsbord og bestemors symaskin begynte arbeidet med å forme modellen.

- Kunne dere å sy fra før?

- Nei. Overhodet ikke, sier guttene med et smil.

Men trinn for trinn gikk det til slutt, og i dag kan de stolt fortelle at alt er laget fra scratch. 17. august fikk de 500 egenproduserte skjorter i posten. I fem størrelser og fire farger. Svart, hvit, blå og burgunder.

Gutterommet til Andreas Brechan (til venstre) er gjort om til både lager, kontor og syrom. Sammen med Ola Riber har han laget klesmerket Garnet Apparel.

Mange arbeidstimer

Salget tar de med babysteg, som de sier.

- Vi har solgt noen. Til venner og venners venner, og vi har nesten tilgode å få negative tilbakemeldinger.

Men de har også laget en egen nettbutikk til klesmerket fra Ranheim.

Ikke bare har jobben med å starte sin egen bedrift og klesmerke tatt mye tid. Men både Brechan og Riber har hatt to deltidsjobber i tillegg for at de skulle ha råd til å finansiere prosjektet sitt. For eksempel til utgifter som depositum på produksjonen.

- Vi hadde noen uker i sommer der vi jobbet fra klokka åtte til 23, mandag til fredag. Så det har blitt noen arbeidstimer. Stort sett hele 2017 har gått med til Garnet Apparel.

Planen framover er å ikke ta ut penger fra bedriften, og å bygge opp produktets merkevare. Også har de planer om å utvikle fulle antrekk.

- Og å få eget kontor så vi slipper å jobbe fra gutterommet.

De sier også at så fort som muligheten byr seg skal de pitche et nytt design.

Satset stort

Riber og Brechan sier at de hittil har solgt skjortene sine til venner, og at de har fått gode tilbakemeldinger. De har også startet en nettbutikk.

Brechan og Riber skulle egentlig begynt på skole denne høsten, men det har de utsatt for å satse på klesmerket.

- Vi får se hvordan det går. Går det riktig vei med bedriften blir skolen utsatt enda lenger.

De forteller at de i tillegg til deltidsjobbene har lagt ned mye penger i prosjektet.

- Vi solgte bilene våre for eksempel. Men det er nå vi kan gjøre dette, og vi har ikke så mye å tape.

De erkjenner at når de først har sagt at de skal gjøre noe, så må de faktisk gjøre det.

- Det er svært sjeldent vi har halvferdige prosjekter.

- Hvordan kom dere fram til navnet?

- Det er en artig historie. Garnet er engelsk for granatstein, og granatsteinen representerer verdier vi ønsker skjorta skal ha. Den er en edelsten og er dermed fin, også representerer den tung industri så den er hardtarbeidende og holdbar. Også er både jeg og Ola født i samme stjernetegn. Alle stjernetegn har sin egen edelsten, og vårt tegn har granatstein, forklarer Brechan.

Dermed er skjorta både oppkalt etter granatstein, og den er godt synlig i logoen. Fargen burgunder tilhører også granatsteinen og går igjen på innsiden av skjortekragene og i ermene, uansett farge.

- Det var skikkelig gjennomtenkt.

- Ja, det var det. Det tok litt tid, men det ble bra, erkjenner de.