I dag leveres og driftes bysykkelordningen av Clear Channel etter avtale med Trondheim kommune. Kontrakten går ut i løpet av 2017, og det er derfor Trondheim kommune, Statens vegvesen og Sør-Trøndelag fylkeskommune ber om tilbud på en ny løsning.

- Vi ber om tilbud på en tredobling av dagens ordning, til 60 stasjoner og 500 sykler i 2018. De nærmeste årene deretter ønskes kapasiteten økt til rundt 750 sykler, sier prosjektleder for reklamefinansierte bymøbler i Trondheim kommune, Åse Karen Søreng.

Sykkelstrategien til Trondheim innebærer blant annet at man skal utvide bysykkelordningen slik at den dekker en større del av byen. I dag er det 20 sykkelstativ med 150 bysykler i byen.

Følg trd.by på Facebook

Reklamefinansierte bymøbler

Utlysningen består av kontrakt for levering, drift og vedlikehold av bymøbler som leskur, gatetoaletter og bysykler i Trondheim kommune. I tillegg er det en delkontrakt for leskur i Malvik og Stjørdal.

Kontraktsperioden vil vare fra 13 til 15 år, lik den nåværende kontrakten med Clear Channel som leverer og drifter bymøblene i dag. På denne måten blir det sikret et stabilt og godt tilbud for publikum, forklarer Søreng.

- Verdien på 300 millioner er antatt etter hva reklamemarkedet har kapasitet til å finansiere. Det er vedtatt politisk både på kommune- og fylkesnivå at disse bymøblene skal være reklamefinansiert, sier prosjektlederen.

Konkurransen ble lagt ut i begynnelsen av juli, med anbudsfrist 20. oktober. Anbudsevaluering og forhandlinger vil deretter pågå fram til sommeren 2017, før leverandør velges.

- Vil legge inn anbudsbesvarelse

Axel E. Bentsen er administrerende direktør i Urban Infrastructure Partner, et selskap som installerer og drifter bysykkelløsningene i Oslo og Bærum i dag. Dette gjør de som partner med Clear Channel, som formelt har kontrakten med kommunen.

- Vi ser klart at nye sykler, bedre tilgjengelighet gjennom en god app, bedre tilgjengelighet på kundeservice og lignende har gitt god effekt i Oslo. Vi er overbevist om at man kan få til tilsvarende i Trondheim., sier han.

Bentsen mener anbudspapirene legger opp til en ganske stor og ambisiøs økning i omfanget av bysykkelordningen i Trondheim. En naturlig del av anbudsbesvarelsene vil være et løft i funksjonalitet.

- Uten å foregripe begivenhetenes gang for mye kan jeg si at vi helt klart vil legge inn en anbudsbesvarelse for Trondheim i en eller annen konstellasjon, sier han.

Vil bli mer brukervennlig

Kommunen ønsker nye teknologiske løsninger for utlån av bysyklene velkommen. Etter at kontantbetaling med mynter ble erstattet med registrerte sykkelkort er antallet forsvunnede og ramponerte sykler nærmest ikke-eksisterende.

- Vi ønsker et enda mer brukervennlig system med flere muligheter. Dette kan være for eksempel app-baserte løsninger, at man kan bruke kredittkortet, og at det kan være mulighet for korttidsleie, sier prosjektleder Søreng. Det vektlegges også at selve syklene blir brukervennlige.

I dag registrerer man seg som abonnent hos Clear Channel, og får tilsendt et bysykkelkort i posten. Abonnementet koster en mindre sum hvert år.

Ny rekord i fjor

I løpet av bysykkelsesongen i 2015 var det rett i overkant av 27 000 uttak av sykler fra de ulike stativene i Trondheim. Det vil si at hver bysykkel ble brukt rundt 180 ganger i løpet av sesongen, som varer fra april til november.

- Bysykkelbruken i 2015 var ny rekord da det for 2014 var 26 093 uttak. I 2013 var det 21 588 uttak. Her har nok en økning fra 12 til 20 stativer gjort sitt, sier Søreng.

Antall abonnenter var 1040 i fjor, mot 961 i 2014.