I studien, som omfatter over 800 elever på 14 og 15 år, har forskerne fra Cambridge også funnet ut at fysisk aktivitet ikke har noen innvirkning på akademiske prestasjoner.
Etter å ha fulgt elevene over lang tid for å se hvordan forskjellige atferdsmønstre påvirker skoleprestasjonene, mener forskerne at det rimelig å konkludere med at for mye skjermtid senker eksamensresultatene.
- Vi målte dette bare i 10. skoleår, men det gir et sannsynlig bilde av deltakernes vanlige atferdsmønstre. Så vi mener det er rimelig å konkludere med at skjermtid kan være skadelig for tenåringers karakterer, sier Kirsten Corder ved Cambridges senter for forskning på diett og aktivitet.
I studien fant forskerne ut at tenåringene i gjennomsnitt bruker fire timer foran skjermen per dag. Én ekstra skjermtime for en 14-åring samsvarer til 9,3 færre eksamenspoeng når eleven er 16 år. Det tilsvarer to karakterer, for eksempel fra en B til en D, viser studien.